Svar: Graviditetskvalme - kan man gøre noget?
4. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Stort tillykke med at du venter dig igen - det lyder dejligt at I skal have en lillesøster eller lillebror - trods dine store problemer med graviditetskvalme ... :)
Det er meget normalt at man som gravid har kvalme de første måneder og nogle kaster også op. Har man det i meget svær grad, så kaldes det for hyperemesis gravidarum og det kan være så alvorligt at det kræver indlæggelse. Simpelthen fordi man ender med at tabe sig, mangler væske i kroppen, bliver udpræget træt og svimmel og i det hele taget har svært ved at klare en almindelig hverdag. Der er jo både dig selv og det lille barn at passe på.
Du skal naturligvis tale med din læge og også jordemoder om problemet og du skal have tjekket dit blodsukker, dine blodværdier, blodtryk osv. så man er sikker på at der ikke er noget der, som man skal handle på.
Du skal også medtænke at stress i hverdagen, manglende ro og hvile, mange bekymringer osv. kan spille ind og gøre kvalmen værre. En anden vigtig ting er faktisk også forstoppelse - det er rigtig vigtigt at din mave fungerer :)
Du kan få medicin som hjælper mod kvalme og sure opstød og du kan tale med lægen om, hvorvidt det vil være nødvendigt for dig.
Men derudover er der lidt råd at følge:
Et gammelt husmoderråd er at spise mandler eller nødder. Du behøver ikke smutte mandlerne, bare tage en håndfuld og tygge dig igennem dem, det kan hjælpe på kvalmen.
Også ingefær skulle kunne have effekt. Ikke at du skal til at spise ingefær kapsler eller lignende, men at bruge ingefær i madlavningen f.eks. i bagværk eller i sammenkogte retter, det kan hjælpe nogen.
Nogle kvinder oplever også at det hjælper at spise chips. Den salte smag kan være god. Det samme gælder indtag af f.eks. Cola, det oplever mange også har effekt. Men hverken cola eller chips er jo særlig sundt og det er naturligvis vigtigt at du spiser sundt, men lidt kan indtaget og hjælper det, så er det jo godt :)
Kiks og knækbrød er ofte også godt og det er som du skriver en god idé at have det stående ved siden af sengen, så du kan tage lidt inden du står op.
Det anbefales også at holde igen med citrusfrugter på grund af syren, hvorimod andre frugter godt kan have positiv effekt.
Du skal sørge for at spise lidt og tit og du skal sørge for at drikke mange små slurke dagen igennem. Væske er vigtigt, men du skal naturligvis kunne holde det i dig :)
Drik ikke fede mælketyper og hold generelt igen med fed mad, spis magert, det er bedre for dig.
Nogle har glæde af at drikke lidt te, især kamille, pebermyntete og citronte skulle være godt mod kvalme og det kogte vand kan give lidt ro i maven.
Frisk luft og motion er altid godt. Så prøv at komme ud at gå en rask tur hver dag, gå i haven og leg med storesøster, byg en snemand, træk hende på kælken - det kan være dejligt for jer begge :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god bedring og held og lykke fortsat - glæder mig til at følge dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske