Motorisk urolig under søvn

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Motorisk urolig under søvn

Kære Helen

Jeg har søgt svar alle vegne (sundhedsplejerske, læge og venner) uden held. Du er mit sidste forsøg!

Baggrundshistorie:
Jeg fødte en normalvægtig pige til tiden for 11 uger siden. Hun blev taget med sugekop og blev erklæret sund og rask af børnelægen.

Allerede på barselsgangen græd hun meget og ville ikke ligge alene i hospitalets 'plastik-krybber', men kun være i vores favn.

Amningen kom udmærket igang, men efter 1 uge blev jeg genindlagt i 4 døgn med bryst- og blærebetændelse. Herefter blev amningen meget problematisk. Hun græd hysterisk hver gang hun blot så brystet og spyttede brystvorten ud. Jeg begyndte derfor at anvende brystpumpe og supplerede med Nutramigen, når der ikke var rigeligt modermælk. Dermed formåede hun fortsat at øge sin kropsvægt.

Sundhedsplejersken anbefalede ved sit første besøg at kontakte en kiropraktor. Vores datter har nu gennemgået 10 behandlinger, da nakkehvirvlerne er forstrukket pga. sugekoppen, og hun er venstredrejet. Indtil videre har det ikke haft nævneværdig virkning.

For tre uger siden begyndte hun fra den ene dag til den anden igen at ville ammes uden den samme grad af frustration og gråd. Vi supplerer stadig med Nutramigen de gange amningen mislykkes.

Hun er fortsat ofte irritabel, og ligger lige på grænsen til gråd meget af tiden. Hun virker ikke særlig veltilpas og bryder sig ikke om at ligge på legetæppe og lign. mere end 5 minutter af og til. Hun har det bedst på armen, og jeg skal helst være i ...

Annonce

... bevægelse!

Og nu til hovedspørgsmålet:

Vi kan ikke få vores datter til at sove andre steder end i vores favn. Når vi svøber hende og lægger hende i egen seng eller mellem os i dobbeltsengen er hun motorisk urolig. Arme og ben bevæger sig i krampagtige bevægelser. Isærdeleshed armene er anspændte og søger op mod hovedet og roder rundt omkring øjne og kinder. Hun sveder voldsomt, især i håndfladerne. Dette sker når hun er døsig ved selve indsovningen og derefter gentager det sig cirka hver halve time, hvor der kommer nye 'kramper/spasmer' og sutten ryger ind og ud af munden. Hun græder ikke til at starte med, men udstøder hæse ensformige strubelyde/host i en uenlighed.

Dette betyder, at hun sover på skift i vores favn, mens vi selv er vågne. Derfor er vores eget søvnunderskud efterhånden anseligt og tærer meget på vores overskud. Jeg sover 4 sammenhængende timer i døgnet (hvor min mand passer hende), ingen middagslure og er mildest talt udkørt.

Jeg har forsøgt at lægge hende tæt på mig selv i sengen og holde hende i hånden, lægge armen om hende etc. men uden effekt. Det er først når hun kommer helt op på kroppen af os, at hun falder i dyb tung søvn med afslappede lemmer. Så kan hun sove op til 2-3 timeruden den mindste opvågning.

Vi aner ikke vores levende råd. Vi havde håbet, at tiden ville løse problemet, jo ældre hun blev, og tryghedsbehovet efterhånden aftog, men der sker ingen udvikling.

På forhånd tak for hjælpen; vi venter i spænding på dit svar.

Med venlig hilsen

En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder