Brev:
Motorisk urolig under søvn
4. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Motorisk urolig under søvn
Kære Helen
Jeg har søgt svar alle vegne (sundhedsplejerske, læge og venner) uden held. Du er mit sidste forsøg!
Baggrundshistorie:
Jeg fødte en normalvægtig pige til tiden for 11 uger siden. Hun blev taget med sugekop og blev erklæret sund og rask af børnelægen.
Allerede på barselsgangen græd hun meget og ville ikke ligge alene i hospitalets 'plastik-krybber', men kun være i vores favn.
Amningen kom udmærket igang, men efter 1 uge blev jeg genindlagt i 4 døgn med bryst- og blærebetændelse. Herefter blev amningen meget problematisk. Hun græd hysterisk hver gang hun blot så brystet og spyttede brystvorten ud. Jeg begyndte derfor at anvende brystpumpe og supplerede med Nutramigen, når der ikke var rigeligt modermælk. Dermed formåede hun fortsat at øge sin kropsvægt.
Sundhedsplejersken anbefalede ved sit første besøg at kontakte en kiropraktor. Vores datter har nu gennemgået 10 behandlinger, da nakkehvirvlerne er forstrukket pga. sugekoppen, og hun er venstredrejet. Indtil videre har det ikke haft nævneværdig virkning.
For tre uger siden begyndte hun fra den ene dag til den anden igen at ville ammes uden den samme grad af frustration og gråd. Vi supplerer stadig med Nutramigen de gange amningen mislykkes.
Hun er fortsat ofte irritabel, og ligger lige på grænsen til gråd meget af tiden. Hun virker ikke særlig veltilpas og bryder sig ikke om at ligge på legetæppe og lign. mere end 5 minutter af og til. Hun har det bedst på armen, og jeg skal helst være i bevægelse!
Og nu til hovedspørgsmålet:
Vi kan ikke få vores datter til at sove andre steder end i vores favn. Når vi svøber hende og lægger hende i egen seng eller mellem os i dobbeltsengen er hun motorisk urolig. Arme og ben bevæger sig i krampagtige bevægelser. Isærdeleshed armene er anspændte og søger op mod hovedet og roder rundt omkring øjne og kinder. Hun sveder voldsomt, især i håndfladerne. Dette sker når hun er døsig ved selve indsovningen og derefter gentager det sig cirka hver halve time, hvor der kommer nye 'kramper/spasmer' og sutten ryger ind og ud af munden. Hun græder ikke til at starte med, men udstøder hæse ensformige strubelyde/host i en uenlighed.
Dette betyder, at hun sover på skift i vores favn, mens vi selv er vågne. Derfor er vores eget søvnunderskud efterhånden anseligt og tærer meget på vores overskud. Jeg sover 4 sammenhængende timer i døgnet (hvor min mand passer hende), ingen middagslure og er mildest talt udkørt.
Jeg har forsøgt at lægge hende tæt på mig selv i sengen og holde hende i hånden, lægge armen om hende etc. men uden effekt. Det er først når hun kommer helt op på kroppen af os, at hun falder i dyb tung søvn med afslappede lemmer. Så kan hun sove op til 2-3 timeruden den mindste opvågning.
Vi aner ikke vores levende råd. Vi havde håbet, at tiden ville løse problemet, jo ældre hun blev, og tryghedsbehovet efterhånden aftog, men der sker ingen udvikling.
På forhånd tak for hjælpen; vi venter i spænding på dit svar.
Med venlig hilsen
En træt mor