Svar: Så var der vist en lille julegave ...
19. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Jensine
Ja det var da en dejlig julegave :) Stort tillykke med det!
Det vil være fint at ringe og få en tid hos lægen, på grund af de kommende helligdage får du sandsynligvis ikke tid før først i det nye år - men det er også helt okay. Du kan sagtens ringe og bestille en tid nu :)
Den murrende fornemmelse du føler i dit underliv er helt normal og skyldes at der jo er et spirende liv derinde. Du vil også kunne få menstruationslignende smerter, det er det man kalder ligamentsmerter. Ligamenter er de ledbånd eller det væv der holder din livmoder på plads, og når du er gravid, så løfter livmoderen sig ligesom op og lægger sig til rette i dit underliv, samtidig med at den jo begynder at vokse og give plads til det lille barn. Det er det man kan mærke som om det strækker og niver lidt, lidt ligesom menstruationssmerter.
Man kan godt få hovedpine, ligesom man også ofte får brystspændinger først i graviditeten. Det skyldes de hormonelle ændringer der sker i din krop. Har du meget hovedpine er det dog vigtigt at nævne det for lægen, som kan måle dit blodtryk og sikre at alt ser ud som det skal.
Det har absolut intet at sige om stregen er tydelig eller svag. En positiv test er en positiv test, sådan er det!
Der er altid abort risiko de første 12-16 uger, men prøv at lade være med at spekulere på det. Tro på at det hele nok skal gå og prøv at nyde det :)
Det er en speciel historie du fortæller: At du ikke vidste at du var gravid sidste gang - men først vidste at du blev mor, da du fødte på skadestuen ... Den historie vil jeg meget gerne høre ... :)
Pas rigtig godt på hinanden og ha en rigtig dejlig jul! Endnu engang tillykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske