Svar: Æggehvidestof i urinen
10. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Tillykke med at du venter tvillinger, det lyder rigtig dejligt :)
Det er godt at din læge holder øje med dig og at du har en aftale om ny urinprøve. Det er rigtig fint at dit blodtryk er normalt, det er jo især det man er opmærksom på sammen med resultatet af din urinstix.
Der er så vidt jeg ved ikke nogen officielle retningslinier omkring forebyggelse af svangerskabsforgiftning og sundhedsstyrelsen eller fødevarestyrelsen nævner ikke specifikt noget om indtag af mad, bestemte fødevare, vitaminer, tilskud eller andet du kan indtage for at forebygge svangerskabsforgiftning.
Men nogle undersøgelser tyder dog på at fisk og et vist indtag af fiskeolie og de vigtige vitaminer og mineraler, som fisk indeholder, kan have noget at sige - i hvert fald er det en god idé at spise fisk når man er gravid. Det giver dine ufødte børn et styrket nervesystem og styrker deres hjernemæssige udvikling og undersøgelser viser også at det kan have en forebyggende effekt i forhold til at føde før tid og at det kan øge barnets fødselsvægt.
Og så anbefales det at spise så sundt og så varieret som muligt. Det er vigtigt at du indtager mad fra alle fødevaregrupper og spiser efter de 8 kostråd. Det er på samme måde vigtigt at du ikke drikker mere end 2-3 kopper kaffe eller te dagligt, sørger for at slukke tørsten i vand og spiser de vitaminer og mineraler som gælder normalt (folinsyre de første måneder, d-vitamin og jern - samt kalk, hvis du ikke drikker mælk).
Derudover er rådet at slappe så meget af som muligt, jo mere ro du kan give din krop, jo bedre er det. Så du skal ligge meget ned og du skal søge for at lave mindst muligt, så dit blodtryk ikke begynder at stige unødigt. Netop fordi aflastning er meget vigtigt i forhold til svangerskabsforgiftning bliver mange kvinder sygemeldt ... og ender man med indlæggelse, så vil det normalt være sådan at man skal blive i sin seng og kun får lov til at gå i bad og på toilettet :)
Ellers så er det vigtigt at du føler din egen læge og jordemoders råd og vejledning og lytter til hvad de fortæller dig :) Lige nu lyder det som om at der er ro på, men det er fint at de holder lidt ekstra øje med dig :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med de små i din mave og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske