Svar: Føtal doppler spørgsmål
22. november 2009
Alder:
0 mdr.
Kære ML
Tillykke tillykke - hvor er det dog fantastisk dejligt at du venter dig igen :)
En moderkagebiopsi laves ved at man med en tynd nål stikker ind i moderkagen gennem dit maveskind. Det kræver normalt ingen forberedelse og man bruger normalt ingen bedøvelse. Det tager et kort øjeblik, så er det overstået.
Man kan godt blive lidt øm på indstiksstedet og nogle kvinder oplever også at få lidt sammentrækninger af livmoderen - lidt milde plukveer det første døgn - herefter forsvinder de dog igen. Nogle kvinder får også lidt pletblødning, men det er ikke alle.
Der er en risiko ved at få foretaget både moderkageprøve og fostervandsprøve - man siger at risikoen for abort er på 0,5-1 % og det varer faktisk et par uger før risikoen er væk ...
Med hensyn til brug af en baby-watcher ultralydsdoppler, så burde der ikke være nogen fare forbundet med dette. Det er som den metode jordemødre og læger bruger, når de vil lytte efter barnets hjertelyd til diverse graviditetsundersøgelser.
Jeg synes dog du skal overveje hvorfor du gerne vil have en sådan. Jeg kan godt forstå du synes det er fascinerende at kunne høre den lilles hjerte slå og det vil også være rigtig sjovt for storesøster at kunne høre den lille i maven, men du skal passe på at du ikke bliver så fokuseret på hjerteslag og om hjerterytmen nu ligger hvor den skal osv. så det pludselig bliver 'en sygdom' at være gravid. Du skal tænke på at hjerteslaget hos barnet i maven kan og vil reagerer naturlig på om du er stresset, ked af det, slapper af, går meget omkring eller ligger og hviler dig. Når barnet bevæger sig i maven, så vil hjerteslagene naturligt øges og når barnet så atter slapper lidt af, så falder de til normalområdet igen.
Du skal derfor overveje om det vil give dig større ro, at kunne følge barnets hjerteslag når og hvor som helst, eller om det derimod vil kunne gøre dig mere urolig - for hvad nu hvis du lige måler der hvor barnet slår ekstra mange koldbøtter og tallet derfor er højt? :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske