Brev:
Trods
22. november 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Trods
Hej Helen.
Jeg skriver nu med et typisk problem, men ikke desto mindre er jeg efterhånden fuldstændigt på bar bund mht. løsningsforslag. Det drejer sig om 3-årige Jakob, som i øjeblikket er fuldstændig ustyrlig og trodsig (eller selvstændig, for at bruge det pæne ord).
Jeg har altid syntes vi har brugt de rigtige pædagogiske metoder og tilgange, og han har da også altid været en god dreng: glad og fuld af spræl, høflig og "veltilpasset" i alle sociale sammenhænge. Det er vigtigt for mig at han får lov at tale ud og sige hvad han vil sige, at han gerne må være vred eller ked af det, og at han føler han bliver taget alvorligt og anerkendt. Samtidig forsøger vi at lade ham vide, at vi sætter rammerne og dagsordenen, fordi vi mener det skaber tryghed hos ham.
Vi er alligevel nu nået til en hårdknude. Jakobs standard-svar er konsekvent "det gider jeg ikke", og hans adfærd følger trop. Han lægger al sin vilje i at modsætte sig alt hvad vi siger. Det drejer sig om at gå på toilet, at tage tøj af og på, at børste tænder, at skulle ud af døren, f.eks. i børnehave osv. Det er ikke engang imellem, men HVER gang, og det kan nemt tage en times kamp at få ham til at tage bukserne på efter et toiletbesøg.
Derudover er han blevet lidt voldsom, i forhold til hvordan vi har kendt ham før. Ikke umotiveret, men hvis han bliver vred eller frustreret slår eller bider han ofte, og det ser ud til nærmest at ske som refleks. Det er både os, lillebror og børnene i børnehaven det kan gå ud over.
Alt dette har resulteret i, at jeg oftere og oftere tager mig selv i at råbe meget højt og skælde voldsomt ud, selvom jeg aldrig har troet på, at noget positivt vil komme ud af det. Det sker i desperation, for mægling og diplomati har ingen effekt længere. Desuden er jeg nødt til at træde i karakter når vi f.eks. skal ud af døren om morgenen, fordi vi simpelthen ikke har en ekstra time til at diskutere hvorfor han ikke gider.
Af andre desperate metoder er jeg også begyndt at bruge trusler, som f.eks. at "jeg går om fem minutter, og hvis du ikke er klar så kommer du ikke med!". Igen noget, jeg aldrig har villet sige, men jeg er løbet tør for gode pædagogiske idéer.
Jeg har overvejet at prøve med timeout-metoden når situationen tilspidses, men er meget i tvivl. For det første fordi jeg er bange for, om modstandere af metoden har ret i, at det kan sammenlignes med skammekrogen og at jeg fratager ham ret til at vise følelser. For det andet ved jeg slet ikke om metoden kan bruges i de situationer jeg har beskrevet for dig her? Igen er tiden jo et problem i nogle situationer.
Jeg bliver udmattet og ked af det, og dette fylder så meget, at jeg ikke tør pjatte og fjolle ret meget med Jakob, fordi jeg ved at det bliver et helvede at få ham til at falde til ro igen. Det ærgrer mig, og min samvittighed er efterhånden kulsort, fordi jeg automatisk begynder at reagere forkert i ren frustration.
Hvordan kan jeg undgå at situationer tilspidses og bliver ulidelige? Og hvis vi når en hårdknude, hvordan kan jeg så håndtere det på bedste måde? Findes der helt specifikke metoder man kan gå ud fra?
På forhånd tak.
Tania