Svar: Folinsyre
17. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nadja
Det lille u foran g som du omtaler står for mikrogram, det betyder altså at der er 200 mikrogram folinsyre i din daglige vitaminpille. Derfor vil det være fint, hvis du ved siden af denne tager 200 mikrogram ekstra, så du når op på de 400 mikrogram man anbefaler.
Der sker ikke noget ved at du i en periode har taget lidt ekstra, folinsyre er et vandopløseligt vitamin, så din krop vil normalt naturligt skille sig af med det overskydende, hvis du skulle få for meget. Det betyder dog ikke at du bare skal tage dobbelt dosis de næste måneder - det er en god idé at indtage de 400 mikrogram, som sundhedsstyrelsen anbefaler. Jeg kender desværre ikke den øvre grænse, men har fået at vide, at man normalt tåler rigtig meget.
Rigtig dejligt at I prøver at få en lille ny mere, jeg glæder mig til at høre hvordan det går og krydser fingre for at I ikke skal vente for længe :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske