Brev:
Skriger, hvis vi dropper amningen om natten
18. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Skriger, hvis vi dropper amningen om natten
Hej Helen
Vi har en sød og dejlig datter (har to større piger på hhv. 5½ og 11 år). Hun er trivelig, vokser godt og er nysgerrig og godt igang med at spise grød og mos og drikker vand og lidt sødmælk/modermælkserstatning (er noget skeptisk herfor) af kop.
Hun har et fast sovemønster om dagen og er glad for at sove i sin barnevogn - sover et 2-3 timer formiddag og 1½-2 timer om eftermiddagen. Problemerne begynder til natten;
Hun bliver stadig ammet og bliver ammet meget op til sengetid kl. ca. 20-21. Merete sidder hos hende, ammer hende og synger godnatsange og lægger hende i hendes egen seng når hun har sluppet brystet. Så vågner hun rigtigt hurtigt herefter - hver ½-1 time, hvor hun er helt utrøstelig, uanset om vi sidder hos hende, holder en hånd på hende så hun kan mærke os eller ligger ved siden afhende i vores egen seng og aer hende og snakker sagte til hende.
Hun er nem at trøste, hvis Merete tager hende over til sig og ammer hende, men så gentager sceancen sig igen efter ca. 1 time. Til sidst falder Merete jo derfor så ofte i søvn med hende i dobbeltsengen og resten af natten går så med i halvvågen tilstand at vende sig fra side til side, så hun kan få noget mere at spise.
Forsøger vi at droppe amningen om natten skriger hun voldsomt i 2 timer, hvorefter vi må give os.
Vi synes det er så hårdt om natten og mor skal indenfor en overskuelig fremtid starte på arbejde igen. Hun bruger ikke sut og sutteflaske.
Nu skal der snart ske noget radikalt - måske det vil være løsningen at droppe amningen helt? Vi har i flere måneder nu gået og troet det snart blev bedre om natten, men der er ikke nogen forskel at mærke.
Hun får et godt aftenmåltid med grøntsagsmos og kød kl. 17.30 og en gang i mellem en portion grød lidt senere, men det gør overhovedet ingen forskel.
Hvad gør vi?
Med venlig hilsen
Lars & Merete