Svar: Hvor meget tager babyen på om uge?

6. december 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nal

Nu er jeg jo ikke jordemoder, men ifølge de bøger jeg har, så er 1200g i uge 27 meget fint, det er lidt mere end gennemsnittet, som ligger på ca 1000g i uge 27.

Hvor meget barnet vokser og udvikler sig styres af et meget komplekst samspil mellem moderen, moderkagen og barnet selv, derfor vil der være små afvigelser som stadig er helt normale. Børn vil derfor også helt naturligt have forskellig størrelse, når de bliver født - de vejer forskelligt og de har også forskellig længde og det normale område er stort :o)

Når man skal måle barnets vækst inde i livmoderen i dag, så bruger man forskellige metoder. Jordemoderen føler for det første uden på maven/livmoderen og mærker på hvordan livmoderen føles og hvordan den ligger. Derudover bruger jordemoderen ofte det der hedder ...

Annonce

... Symfyse-fundus-mål, hvor hun bruger et målebånd til at vurdere afstanden mellem den øverste del af livmoderen og ned til skambenet. Og tilsidst, så vurderer man også barnets vækst via scanning, som jo nok giver den bedste sikkerhed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor meget barnet tager på det næste stykke tid er individuelt, men gennemsnitligt vil dit barn tage ca 100g på om ugen de næste uger. Omkring uge 33 vil barnet gennemsnitligt veje ca 2000g, omkring uge 38 ca 3000g og omkring fødselstidspunktet uge 40 vil barnet veje ca 3600g. Som sagt er børn forskellige og der bliver jo født børn med en fødselsvægt på under 3 kg, ligesom der også bliver født børn med en fødselsvægt på over 5 kg ... Men 1200g i uge 27 lyder rigtig fint :o)

Jeg håber dette hjælper dig lidt videre og giver lidt ro, fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer