Svar: Hvor meget tager babyen på om uge?
6. december 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Nal
Nu er jeg jo ikke jordemoder, men ifølge de bøger jeg har, så er 1200g i uge 27 meget fint, det er lidt mere end gennemsnittet, som ligger på ca 1000g i uge 27.
Hvor meget barnet vokser og udvikler sig styres af et meget komplekst samspil mellem moderen, moderkagen og barnet selv, derfor vil der være små afvigelser som stadig er helt normale. Børn vil derfor også helt naturligt have forskellig størrelse, når de bliver født - de vejer forskelligt og de har også forskellig længde og det normale område er stort :o)
Når man skal måle barnets vækst inde i livmoderen i dag, så bruger man forskellige metoder. Jordemoderen føler for det første uden på maven/livmoderen og mærker på hvordan livmoderen føles og hvordan den ligger. Derudover bruger jordemoderen ofte det der hedder Symfyse-fundus-mål, hvor hun bruger et målebånd til at vurdere afstanden mellem den øverste del af livmoderen og ned til skambenet. Og tilsidst, så vurderer man også barnets vækst via scanning, som jo nok giver den bedste sikkerhed.
Hvor meget barnet tager på det næste stykke tid er individuelt, men gennemsnitligt vil dit barn tage ca 100g på om ugen de næste uger. Omkring uge 33 vil barnet gennemsnitligt veje ca 2000g, omkring uge 38 ca 3000g og omkring fødselstidspunktet uge 40 vil barnet veje ca 3600g. Som sagt er børn forskellige og der bliver jo født børn med en fødselsvægt på under 3 kg, ligesom der også bliver født børn med en fødselsvægt på over 5 kg ... Men 1200g i uge 27 lyder rigtig fint :o)
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre og giver lidt ro, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske