Sove ude, morens første aften ude m.m.

6. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sove ude, morens første aften ude m.m.

Kære Helen,

Håber du kan hjælpe mig med nedenstående:

1) Jeg har læst på sundhedsstyrelsens hjemmeside, at børn i kulde højst må sove ude i 2 timer. Gælder det nyfødte børn eller gælder det også for lidt større babyer som f.eks. min datter på næsten 4 måneder? Hun elsker at sove ude i sin altanbarnevogn, men i disse dage er der jo frost-vejr (minus 1-4 grader) og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal lade hende sove sin lange lur indenfor. Hun ligger i sin voksipose, har kun ansigtet frit og er varm i nakken.

Vi var på besøg hos venner med have, hvor hun stod ude i barnevognen i ca. 0 graders kulde/varme og sov i sin voksipose fra kl. 21.30 til vi gik hjem ca kl 01.00. Er det en dårlig idé?

2) Så har jeg prøvet at være ude til middag og væk fra prinsessen en hel aften. Vi havde testet med flasken i løbet af ugen, som hun efter et par mislykkede forsøg endte med godt at ville tage. Jeg havde malket ud, og mælken stod klar til hende, så faren kunne give hende mad ved 21-tiden inden hun plejer at sove (ved 22-tiden). MEN - hun ville ikke rigtig tage den og fik kun omkring 20 ml, fortalte han. Kl. 2.00, hvor jeg kom hjem, vågnede hun igen og fik 150 ml. Om natten går det generelt nemmere med spisningen for tiden - hun har sværere ved at ...

Annonce

... koncentrere sig om amningen/flasken om dagen.

Mit spørgsmål er så: Sker der noget ved at hun nærmest springer over et måltid? Faren prøver at berolige mig med, at hun nok skal indhente det, men det gjorde mig en smule nervøs og lidt urolig ved eventuelt at skulle gentage forløbet en anden aften.

3) Som sagt er hun begyndt at være ukoncentreret og spise meget lidt af gangen i løbet af dagen. Hun vil hellere snakke og kigge og pludre og smile - og bliver som en flitsbue når hun synes hun har spist nok, Det betyder så også at hun er begyndt at vågne om natten ved 2 tiden for at spise selvom hun har sovet igennem siden hun var 1 1/2 mdr. Har du nogen erfaring med dette - og plejer de små at blive mere koncentrerede igen efter sådan en periode?

Jeg prøver at gå ind i et roligt rum, ligge med hende og den slags, men hun er meget bestemt og blir stiktosset, hvis jeg prøver at få hende til at spise. Tidligere var hun altid interesseret i mad :-) Hun er snart fire måneder og virker ret interesseret i vores mad, så jeg tænker også om det hænger sammen med, at hun måske snart har brug for at komme igang med skemad?

eg håber du kan finde rundt i mine spørgsmål og glæder mig til at læse dine altid grundige svar.

De bedste hilsner
mor til pige fra 12. august 08

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!