Svar: Separationsalder og weekend væk fra forældrene

27. juli 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Håber at jeg når at svare dig i tide :o)

Med den alder jeres dreng har og de muligheder I har for at få ham passet, så tænker jeg umiddelbart at I forældre skal rejse til bryllup, nyde at I har den mulighed, prioritere at være et par og så overlade jeres dreng i de trygge rammer det vil være at blive passet af mormor.

Det er rigtigt at han ikke kan forholde sig til tid og ikke kan forklares at mor og far kommer igen på søndag. Derfor vil han savne jer og kan ikke forstå hvor I er henne. Derfor vil han måske også reagere med kortvarig afvisning, når I atter mødes, fordi han et eller andet sted lige skal fortælle jer, at det var ikke okay at I tog fra ham.

Det er sådan at børn har brug for tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv. Hos jer lyder det som om at jeres dreng har en fin ...

Annonce

... tilknytning til mormor, de har været meget sammen, hun kender hans rytme, jeres rutiner og vil derfor godt kunne give ham en hverdag som minder om det han er vant til. Samtidig vil hun rigtigt gerne passe ham, hun ser det ikke som noget problem, virker til at have passet mange børn før og lyder til at have mange gode ressourcer i den retning - hun lader sig ikke lige slå ud, men bevarer roen og der for ham, selvom han er i separationsfasen og måske derfor bliver lidt ked af det en gang imellem.

Det kan hjælpe at give ham et lille fotoalbum med billeder af mor og far og ham selv. Ved at se billeder af jer og tale med ham om jer, så bliver han husket på at I stadig er der et eller andet sted og således ikke er helt forsvundet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I forhold til at tage ham med, så tænker jeg at det vil være kedeligt for ham at sidde på hotelværelset imens den ene forældre fester og som du selv skriver bestemt heller ikke festligt for forældrene - eller for brudeparret og de andre gæster for den sags skyld!

Jeg skønner at det vil være fint og mere rart for jeres dreng at blive hjemme hos mormor, hvor han vil blive forkælet og nusset om i stor stil, fremfor at komme med jer til nyt sted, nye omgivelser, forvirring af forældre der går frem og tilbage osv. Og så synes jeg det lyder som en god idé at prioritere en weekend for jer forældre som par og således tillade jerselv at være par og ikke 'kun' forældre:o)

Rigtig god rejse, rigtig god weekend til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år