Svar: Natflaske og tænder

16. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Dejligt at høre at du får inspiration af at læse de andre breve og svar:o)

Det er i forhold til jeres drengs alder helt passende at få to flasker dagligt. Det er nødvendigt for at sikre ham de 400ml mme som han skal have indtil han er 12 måneder, for at få dækket sit jernbehov. For at mælkeindtaget ikke skal gå ud over hans indtag af mad i løbet af dagen, lyder det derfor fornuftigt nok at tilbyde ham en flaske aften og sen aften.

Men så er der jo tænderne og mælk om natten kan naturligvis være et problem i forhold til dem. Spørger man tandlægerne, så vil de naturligvis også altid sige, at børn skal indtage deres mælkebehov om dagen og ikke have mælk efter tænderne er børstet om aftenen - intet er dog sort hvidt og der er ikke faste regler. Som udgangspunkt mener jeg at man er nødt til at gøre det, som fungerer bedst for barnet og for hele familien og det betyder også at en flaske sen aften kan være godt for mange ting, men så dårligt for tænderne ...

Det vil være hensigtsmæssigt at fjerne flaskerne helt ved 12 måneder. Her vil han ikke længere skulle have mme, men kan i stedet tilbydes mælk af kop og få mælk via med madlavningen. På den måde vil det heller ikke længere gå ud over tænderne på samme måde. Det er altså et spørgsmål om at der går et par måneder og så skal rutinerne ændres.

I en ...

Annonce

... overgang kan man her give en kop mælk i stedet for flaske, men stille og roligt vil barnet kunne få en kop vand og en godnathistorie og ender situationen med at valget står mellem flaske og godnathistorie, så vil de fleste børn ofte vælge historien og det at man sidder hos dem, putter lidt.

Man kan vælge at fjerne flaskerne og simpelthen sige at det er slut, tilbyde mælk eller vand af kop i stedet og det er så sådan det er. Man kan også trappe mængden ud stille og roligt, således at hvis der er 200ml i flaskerne nu, så skruer du ned til 180, 150, 125, 100 ml osv. så flasken til sidst helt kan undværes.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I stedet skal man naturligvis så sikre at barnet får dækket sit behov for mælk og mad i løbet af dagen, så barnet ikke efterspørger det om natten, fordi det er i underskud ...

Med hensyn til søvn og søvnbehov, så vil et barn på 10 måneder ofte have behov for at sove ca 13-14 timer i døgnet. Alt efter hvor lang middagsluren er vil nattesøvnen være tilsvarende kortere. Det vil sige at hvis barnet sover 3 timer til middag, så vil nattesøvnen måske kun vare 10½ time, sover barnet kun 2 timer til middag, så vil barnet ofte sove en lidt længere nattesøvn. Husk at tidsangivelserne her er vejledende, nogle børn sover lidt mere og andre sover mindre ...

Jeg håber dette hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder