Svar: 4 måltid og ferie til Italien
29. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Naturligvis skal dagplejen tilbyde din datter mme af flaske, når de passer hende, det er helt alderssvarende nødvendigt til et barn på 6-7 og evt. 8 måneder. De fleste børn er faktisk 10 måneder inden de kan nøjes med flaske to gange dagligt, her indtager de så 2 x 200 ml, altså 400ml mme ialt, hvilket de skal have for at få deres mælkebehov dækket...:o)
Når hun er 8-9 måneder så vil det være fint med en flaske morgen, inden sengetid og sen aften. Det vil her være et indtag på 550-600 ml hun har behov for og det vil blive dækket ind på de 3 flasker.
Når du skal igang med det 4 skemåltid, så vil det være en god idé at tilbyde grød 2 gange dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt. Jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal give yoghurt, A38 og lignende til så lille et barn. Det er først efter 9 måneders alderen at komælk må udgøre en større del af barnets indtag og i flere lande anbefaler man først komælk fra 12 måneders alderen.
Når vi i Danmark anbefaler at man kan give lidt komælk/komælks produkt allerede fra 6 måneders alderen så er det fordi barnet i den alder så kan begynde at få mad, der tager udgangspunkt i familiens mad. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs eller lignende hvor du bruger sødmælk, så vil barnet fint kunne spise det samme som dig og vil på den måde stille og roligt komme igang med familiemaden.
Det lyder som om at din datter er rigtigt godt igang med maden og det hele går som det skal. Det er flot at hun allerede spiser rugbrødshapsere osv. Der er således ingen problemer, når I skal til Italien - hun kan her spise mad som I andre, kan fint få godt kogt pasta med kødsovs, ris med sovs, brødhapsere osv. Du kan i I Italien købe fin babymad på glas og andre produkter, så du behøver ikke fylde kufferten op med mad hjemmefra.
En plan for dagen med udgangspunkt i din egen plan kan se således ud:
05.30 vågner og står op
06.30 Morgenmad (havregrød, flerkornsgrød med frugtmos + vand af kop)
08.00 Flaske og morgenlur
10.30 Middagsmad. Grøntsagsmos med kød eller fisk og lidt rugbrødshapser med leverpostej og torskerogn frisk grøntsager i hånden og frugt + vand af kop)
12.00 flaske og middagslur
15.00 Grød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden
17-17.30 Aftensmad. Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris, sovs osv.
ca. 18.30 -19 Flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Som du kan se gives der således grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. AT dele det op på denne måde giver for det første mulighed for at variere så meget som muligt og samtidig er det med til at holde din datters mave igang.
Hvis hun ikke gider grøden om eftermiddagen, så kan det være fint at bibeholde den ekstra flaske der (du kan se at jeg har lagt en ekstra flaske ind sen aften i stedet) og så fortsætte med lidt frugtmos, frisk frugt i stykker. Hun kan også få en ½ bolle med smør at gnaske lidt i.
Når I skal rejse, så er det en god idé at købe vand på flaske og generelt sørge for at købe frugt der skal skrælles. På den måde er du sikker på at hun får rent vand og at hun ikke spiser noget der er forurenet på en eller anden vis.
Hvis I skal flyve så skal I være opmærksomme på at der er specielle regler for hvad I må have med i håndbagagen. Blandt andet regler vedr. babymad og mme. Jeg har hørt at det kan være problematisk at medbringe brikker med mme, da de indeholder 200ml og der må max medbringes beholdere med væske på 90ml. Derudover skal alt medbringes i en gennemsigtig pose, som du kan købe specielt til formålet.
Du skal også være opmærksom på at hun ikke er i stand til at udligne trygget i ørerne og at det derfor vil hjælpe hende at få noget at drikke - især når I skal lande.
Og så er der jo alle forholdsreglerne med skygge, solcreme, solhat og soltøj og lidt ekstra væske i sommervarmen ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Dejligt at høre at du har det godt med at stoppe amning og at det med flaske fungerer så godt hos jer:o) Fortsat held og lykke og rigtig god ferie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske