Svar: 4 måltid og ferie til Italien

29. maj 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lisbeth

Naturligvis skal dagplejen tilbyde din datter mme af flaske, når de passer hende, det er helt alderssvarende nødvendigt til et barn på 6-7 og evt. 8 måneder. De fleste børn er faktisk 10 måneder inden de kan nøjes med flaske to gange dagligt, her indtager de så 2 x 200 ml, altså 400ml mme ialt, hvilket de skal have for at få deres mælkebehov dækket...:o)

Når hun er 8-9 måneder så vil det være fint med en flaske morgen, inden sengetid og sen aften. Det vil her være et indtag på 550-600 ml hun har behov for og det vil blive dækket ind på de 3 flasker.

Når du skal igang med det 4 skemåltid, så vil det være en god idé at tilbyde grød 2 gange dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt. Jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal give yoghurt, A38 og lignende til så lille et barn. Det er først efter 9 måneders alderen at komælk må udgøre en større del af barnets indtag og i flere lande anbefaler man først komælk fra 12 måneders alderen.

Når vi i Danmark anbefaler at man kan give lidt komælk/komælks produkt allerede fra 6 måneders alderen så er det fordi barnet i den alder så kan begynde at få mad, der tager udgangspunkt i familiens mad. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs eller lignende hvor du bruger sødmælk, så vil barnet fint kunne spise det samme som dig og vil på den måde stille og roligt komme igang med familiemaden.

Det lyder som om at din datter er rigtigt godt igang med maden og det hele går som det skal. Det er flot at hun allerede spiser rugbrødshapsere osv. Der er således ingen problemer, når I skal til Italien - hun kan her spise mad som I andre, kan fint få godt kogt pasta med kødsovs, ris med sovs, brødhapsere osv. Du kan i I Italien købe fin babymad på glas og andre produkter, så du behøver ikke fylde kufferten op med mad hjemmefra.

En plan for dagen med udgangspunkt i din egen plan kan se således ud:

05.30 vågner og står op

06.30 Morgenmad (havregrød, flerkornsgrød med frugtmos + vand af kop)

08.00 Flaske og morgenlur

10.30 Middagsmad. ...

Annonce

... Grøntsagsmos med kød eller fisk og lidt rugbrødshapser med leverpostej og torskerogn frisk grøntsager i hånden og frugt + vand af kop)

12.00 flaske og middagslur

15.00 Grød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden

17-17.30 Aftensmad. Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris, sovs osv.

ca. 18.30 -19 Flaske og puttes til natten

Sen aften 23-24: Evt. flaske

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som du kan se gives der således grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. AT dele det op på denne måde giver for det første mulighed for at variere så meget som muligt og samtidig er det med til at holde din datters mave igang.

Hvis hun ikke gider grøden om eftermiddagen, så kan det være fint at bibeholde den ekstra flaske der (du kan se at jeg har lagt en ekstra flaske ind sen aften i stedet) og så fortsætte med lidt frugtmos, frisk frugt i stykker. Hun kan også få en ½ bolle med smør at gnaske lidt i.

Når I skal rejse, så er det en god idé at købe vand på flaske og generelt sørge for at købe frugt der skal skrælles. På den måde er du sikker på at hun får rent vand og at hun ikke spiser noget der er forurenet på en eller anden vis.

Hvis I skal flyve så skal I være opmærksomme på at der er specielle regler for hvad I må have med i håndbagagen. Blandt andet regler vedr. babymad og mme. Jeg har hørt at det kan være problematisk at medbringe brikker med mme, da de indeholder 200ml og der må max medbringes beholdere med væske på 90ml. Derudover skal alt medbringes i en gennemsigtig pose, som du kan købe specielt til formålet.

Du skal også være opmærksom på at hun ikke er i stand til at udligne trygget i ørerne og at det derfor vil hjælpe hende at få noget at drikke - især når I skal lande.

Og så er der jo alle forholdsreglerne med skygge, solcreme, solhat og soltøj og lidt ekstra væske i sommervarmen ...

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Dejligt at høre at du har det godt med at stoppe amning og at det med flaske fungerer så godt hos jer:o) Fortsat held og lykke og rigtig god ferie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder