Svar: Skemad, vand og søvn
16. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du har en sulten dreng, der spiser rigtig godt og trives med både skemad og flaske. Det er fint at du nu tilbyder ham skemad 3 gange dagligt, men sørg for at holde indtaget nede, så han fortsat suppleres med mme efterfølgende. Det er vigtigt da han ikke er ældre, at mme stadig udgør størstedelen af hans indtag.
Derudover er det vigtigt at han får vand og det kan her være en god idé at give ham det af kop. Både fordi han jo skal lære at drikke af en kop og øvelse gør mester, men også fordi han måske sluger for meget luft, når han får det af en flaske... det er dog en balance, for det er også vigtigt at han maven holder sig i gang og at han trives - men lidt mindre vand via kop kunne måske dæmpe hans maveproblemer.
Det vil også være en god idé at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ligger højere med hovedet. Han er stadig for lille til at ligge med hovedpude, men du kan komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde løftes lidt op. Det kan hjælpe ham med at komme af med luften, hvis han har meget luft der generer.
Du kan også overveje om han vil have gavn af en sut, så luften via sutten kommer videre igennem systemet og ud som prutter i stedet for at han bøvser så meget - modsat er det måske også meget rart for ham at komme af med luften, som det er nu ...
Han opvågninger om natten tror jeg umiddelbart ikke hænger sammen med sult og mælkebehov. Han lyder til at være dækket fint ind. Jeg tænker at der måske er en sammenhæng med hans alder og han uro om natten. Der er jo ingen tvivl om at han er begyndt at bruge sig selv mere fysisk i løbet af dagen og han fornemmer også tydeligt nu om han er hjemme eller ude. Han har derfor en naturlig fysisk uro og behov for hjælp til at skifte stilling, samtidig med at han også drømmer mere og har flere oplevelser der skal bearbejdes om natten, når han sover.
Jeg tænker derfor at det også er en fase og du må forsøge at vurdere hvorvidt du behøver reagere på hans lyde hver ½ time eller om han er i stand til selv at komme videre i søvnen. hvis du reagerer, så hjælp ham med at skifte stilling, giv ham en lille hånd at holde i eller lignende og hold igen med maden og med sut...
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske