Svar: Skemad, vand og søvn

16. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder som om at du har en sulten dreng, der spiser rigtig godt og trives med både skemad og flaske. Det er fint at du nu tilbyder ham skemad 3 gange dagligt, men sørg for at holde indtaget nede, så han fortsat suppleres med mme efterfølgende. Det er vigtigt da han ikke er ældre, at mme stadig udgør størstedelen af hans indtag.

Derudover er det vigtigt at han får vand og det kan her være en god idé at give ham det af kop. Både fordi han jo skal lære at drikke af en kop og øvelse gør mester, men også fordi han måske sluger for meget luft, når han får det af en flaske... det er dog en balance, for det er også vigtigt at han maven holder sig i gang og at han trives - men lidt mindre vand via kop kunne måske dæmpe hans maveproblemer.

Det vil også være en god idé at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ligger højere med hovedet. Han er stadig for lille til at ligge med hovedpude, men du kan komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde løftes lidt op. Det kan hjælpe ham med at komme af med luften, hvis han har meget luft der generer.

Du kan også overveje om han vil have gavn ...

Annonce

... af en sut, så luften via sutten kommer videre igennem systemet og ud som prutter i stedet for at han bøvser så meget - modsat er det måske også meget rart for ham at komme af med luften, som det er nu ...

Han opvågninger om natten tror jeg umiddelbart ikke hænger sammen med sult og mælkebehov. Han lyder til at være dækket fint ind. Jeg tænker at der måske er en sammenhæng med hans alder og han uro om natten. Der er jo ingen tvivl om at han er begyndt at bruge sig selv mere fysisk i løbet af dagen og han fornemmer også tydeligt nu om han er hjemme eller ude. Han har derfor en naturlig fysisk uro og behov for hjælp til at skifte stilling, samtidig med at han også drømmer mere og har flere oplevelser der skal bearbejdes om natten, når han sover.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tænker derfor at det også er en fase og du må forsøge at vurdere hvorvidt du behøver reagere på hans lyde hver ½ time eller om han er i stand til selv at komme videre i søvnen. hvis du reagerer, så hjælp ham med at skifte stilling, giv ham en lille hånd at holde i eller lignende og hold igen med maden og med sut...

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder