Skemad, vand og søvn

16. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Skemad, vand og søvn

Hej

Min søn er 5 måneder i dag. Han har været flaskebarn siden han var 8 uger og begyndte på skemad da han blev 4 måneder, fordi han spiste mellem 1200 og 1500 ml om dagen.

Det tog et par uger at komme i gang med skemaden, men nu går det nogenlunde. Han spiser tre måltider om dagen, mellem en halv og en hel deciliter pr. gang og får MME for resten. Han er stadig ikke helt vild med det, men hvis vi underholder ham imens går det som regel. Vi stopper selvfølgelig når han ikke vil have mere. Er det ok at gøre det på den måde?

Vi har forsøgt at give ham vand i kop, men han er ikke god til det og sluger alt for meget luft. Det forstyrrer måltidet for meget, så vi venter lidt med koppen. Vi har prøvet en tud-kop, som han godt kan styre, men han drikker meget lidt. Det virker som om det går for hurtigt for ham, så jeg tænker på at give ham vand i flaske indtil han helt har fattet at skemad er godt...

Han drikker stadig omkring 900 mL MME i døgnet ved siden af grød og mos. Jeg ved ikke om han får for meget mælk og for lidt vand? Hvis jeg giver ham vand i sutteflaske ved siden af skemaden drikker han mellem 50 og 100 mL. Han har gode bleer og afføring 1-2 gange om dagen. Han lader ikke til at have problemer med at komme af med afføringen.

Ca. samtidig med at vi gik i gang med skemaden, voksede han ud af sin lift og kom i tremmeseng om natten. Han sover i vores soveværelse lige op af vores seng. Vores opfattelse er, at sengen ikke giver ham problemer med at sove. Han falder selv i søvn om aftenen.

De sidste par uger ...

Annonce

... har han været ofte vågen eller halvvågen om natten. Han får grøntsagsmos kl. 17, toppet op med flaske, og en flaske igen kl. 20. Normalt spiser han igen ved 03-tiden og kl. 06 eller 07. Nu er han vågen flere gange, jeg har ikke tal på det, men i nat var jeg oppe hver halve time!

Nogle gange hjælper det at give ham sutten, andre gange skal han sættes op, så bøvser han, og så sover han videre. Han er ikke sulten. I nat bøvsede han utallige gange, og da jeg gav op og stod op kl. 7 bøvsede han syv gange i løbet af en halv time...!

Han er rigtig god til at bøvse efter et måltid, og vi sidder med ham i en halv times tid efter maden. Inden han bliver lagt, sidder vi også lidt med ham for at være sikker på at få det hele med op, så jeg forstår ikke hvor al den luft kommer fra.

Siden vi begyndte på skemad, har han også ændret søvnmønster om dagen, men det er ikke så slemt, selvom det føles sådan fordi han sover det halve af hvad han plejer i løbet af dagen. :) Han sover nu 1½-2 timer om formiddagen, 30-40 minutter om eftermiddagen, og 30 minutter om aftenen. De sidste to dage har formiddagsluren været afbrudt af bøvser.

Jeg ved ikke om det kun er luft i maven der generer ham når han sover..? Jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre for at undgå det.. Jeg har ikke bemærket at han sluger mere luft når han får flasken. Når han skal bøvse klager han sig i søvne, og jeg tror ikke han vågner hver gang jeg tager ham op. Nogle gange gør han, og så vil han have mad selvom det er et par timer tidligere end normalt.

Tak for svar. :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene