Svar: Får mit barn nok mad og søvn
3. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Bella
Tillykke med den lille dreng:o)
Det er korrekt at det er begrænset hvor meget rytme du kan forvente med den alder din dreng har. Der er dog nogle overordnede ting du kan gå ud fra og det vil være rigtig godt at du forsøger at arbejde hen mod disse.
Du skal som udgangspunkt regne med at din dreng har behov for at få 3 lure dagligt. En formiddagslur, en lur over middag og en lur sidst på eftermiddagen. Hans daglure vil samlet vare måske 6-7 timer og om natten vil han så sove 8-10 timer, naturligvis afbrudt af at få mælk. Han vil sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end max 2 timer af gangen i løbet af dagen, så vil han have behov for at få en flaske igen og atter blive puttet.
Det er vigtigt at du sørger for at fylde ham godt op i løbet af dagen, så han ikke sover sit længste søvntræk der. Hvis han om natten godt kan sove 5 timer, så er det helt okay. Du kan så overveje om du skulle forsøge at tilbyde ham en flaske sen aften omkring midnat mod at flytte de tidspunkter han spiser og sover om natten nu. Simpelthen for at du kan få lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Du fortæller at han sover fra 20-02.30 det vil faktisk sige op til 6 timer uden mad. Jeg tænker at du derfor skal forsøge om du kan få ham til at tage en flaske mme omkring midnat mod at han så måske kan sove sine 6 timer frem mod næsten morgen tidlig ... Det kunne være dejligt for jer begge. I løbet af dagen skal han så spise ca hver 3 time, for at du er sikker på at han når op på sit indtag - han springer jo i princippet sit natmåltid over.
Det er rigtigt at tommelfingerreglen lyder at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet, det er dog kun en rettesnor - nogle børn spiser mere og andre mindre. Måske er han ved at være så stor at han har behov for at få en større flaskesut og kan klare at mælken løber lidt hurtigere til ham, det kan du forsøge. Du skal også være opmærksom på at holde maven igang, hvis han har problemer med hård maven og afføringen ikke rigtigt vil videre i systemet, så kan det også gøre at han ikke spiser så meget.
Det lyder dog som om at du er opmærksom på dette og oplever at der sker en bedring her - derfor tænker jeg også at det på sigt må spille ind på hans mælkeindtag.
Når du putter ham om dagen så skal du svøbe ham og hjælpe ham med at falde i søvn ved at vugge ham lidt, trille en tur med ham i barnevogn eller lignende. Giv ham evt. flasken imens han ligger i barnevognen så han ikke oplever at blive flyttet efterfølgende. Du kan elevere hans hovedende lidt, så han ikke ligger helt fladt når han får flaske - det er vigtigt for at forebygge mellemørebetændelse. Læg derfor et lille håndklæde eller lignende ind under madrassen i liften eller barnevognen, hvor han sover, altså under hovedenden, så han på den måde løftes lidt højere op.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske