Svar: Får mit barn nok mad og søvn

3. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Bella

Tillykke med den lille dreng:o)

Det er korrekt at det er begrænset hvor meget rytme du kan forvente med den alder din dreng har. Der er dog nogle overordnede ting du kan gå ud fra og det vil være rigtig godt at du forsøger at arbejde hen mod disse.

Du skal som udgangspunkt regne med at din dreng har behov for at få 3 lure dagligt. En formiddagslur, en lur over middag og en lur sidst på eftermiddagen. Hans daglure vil samlet vare måske 6-7 timer og om natten vil han så sove 8-10 timer, naturligvis afbrudt af at få mælk. Han vil sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end max 2 timer af gangen i løbet af dagen, så vil han have behov for at få en flaske igen og atter blive puttet.

Det er vigtigt at du sørger for at fylde ham godt op i løbet af dagen, så han ikke sover sit længste søvntræk der. Hvis han om natten godt kan sove 5 timer, så er det helt okay. Du kan så overveje om du skulle forsøge at tilbyde ham en flaske sen aften omkring midnat mod at flytte de tidspunkter han spiser og sover om natten nu. Simpelthen for at du kan få lidt mere sammenhængende nattesøvn.

Du fortæller at han sover fra 20-02.30 det vil faktisk sige op til 6 timer uden mad. Jeg tænker at du derfor skal forsøge om du kan få ham til at tage en flaske mme omkring midnat mod at han så måske kan sove sine 6 timer frem mod næsten morgen tidlig ... Det kunne være dejligt for jer begge. I løbet af dagen skal han så spise ca ...

Annonce

... hver 3 time, for at du er sikker på at han når op på sit indtag - han springer jo i princippet sit natmåltid over.

Det er rigtigt at tommelfingerreglen lyder at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet, det er dog kun en rettesnor - nogle børn spiser mere og andre mindre. Måske er han ved at være så stor at han har behov for at få en større flaskesut og kan klare at mælken løber lidt hurtigere til ham, det kan du forsøge. Du skal også være opmærksom på at holde maven igang, hvis han har problemer med hård maven og afføringen ikke rigtigt vil videre i systemet, så kan det også gøre at han ikke spiser så meget.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder dog som om at du er opmærksom på dette og oplever at der sker en bedring her - derfor tænker jeg også at det på sigt må spille ind på hans mælkeindtag.

Når du putter ham om dagen så skal du svøbe ham og hjælpe ham med at falde i søvn ved at vugge ham lidt, trille en tur med ham i barnevogn eller lignende. Giv ham evt. flasken imens han ligger i barnevognen så han ikke oplever at blive flyttet efterfølgende. Du kan elevere hans hovedende lidt, så han ikke ligger helt fladt når han får flaske - det er vigtigt for at forebygge mellemørebetændelse. Læg derfor et lille håndklæde eller lignende ind under madrassen i liften eller barnevognen, hvor han sover, altså under hovedenden, så han på den måde løftes lidt højere op.

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger