Pottetræning, sprogtræning og lære at sige fra

3. maj 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Pottetræning, sprogtræning og lære at sige fra

Hej Helen.

Viktoria er nu blevet 17 måneder og jeg har et nogle spørgsmål til dig.

Hvornår er det normalt at starte pottetræning? Og hvordan gør man? Vi har en potte, som hun mest bruger til leg, fordi hun synes den er sjov at sidde på. Men hun sidder der kun i 10 sekunder eller lign. Og vi ved egentlig ikke, om vi skal gøre noget ved det nu....

Hvor meget skal vi træne hendes sprog? Hun kan faktisk kun sige hej-hej. Så kan hun nogle lyde, som kun vi ved, hvad betyder. Hun har været "lidt langsom" i sin udvikling - så gælder det også sproget? Hun begyndte at kravle som 11 måneder, og hun gik da hun var omkring 16 måneder...

Det er jo nok meget normalt at børn i den alder, ikke hører efter, hvad der bliver sagt, men ...

Annonce

... hvordan forklarer vi hende bedst, hvad hun må og ikke må?

Når vi spiser, smider hun med maden, når hun vil fortælle os, at hun vil have noget andet eller ikke mere er sulten. Så siger vi NEJ og fjerner maden eller lader være med at give hende mere. Hvis hun stort set ikke har spist noget, giver vi hende maden igen. Er det forkert? Skal vi gøre noget andet?
Hun griner tit, når vi siger nej til noget, hun ikke må....

Hun er en stille pige i andre børns selskab. Faktisk er hun lidt for god af sig. Hun finder sig i alt, men kan selvfølgelig godt blive ked af det. Det kan dreje sig om legetøj eller at hun bliver skubbet etc. Kan vi gøre noget for at påvirke til ikke at finde sig i alt?

Det var vist alt for nu.

Venligst
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor