Brev:
Pottetræning, sprogtræning og lære at sige fra
3. maj 2008
Alder:
17 mdr.
Pottetræning, sprogtræning og lære at sige fra
Hej Helen.
Viktoria er nu blevet 17 måneder og jeg har et nogle spørgsmål til dig.
Hvornår er det normalt at starte pottetræning? Og hvordan gør man? Vi har en potte, som hun mest bruger til leg, fordi hun synes den er sjov at sidde på. Men hun sidder der kun i 10 sekunder eller lign. Og vi ved egentlig ikke, om vi skal gøre noget ved det nu....
Hvor meget skal vi træne hendes sprog? Hun kan faktisk kun sige hej-hej. Så kan hun nogle lyde, som kun vi ved, hvad betyder. Hun har været "lidt langsom" i sin udvikling - så gælder det også sproget? Hun begyndte at kravle som 11 måneder, og hun gik da hun var omkring 16 måneder...
Det er jo nok meget normalt at børn i den alder, ikke hører efter, hvad der bliver sagt, men hvordan forklarer vi hende bedst, hvad hun må og ikke må?
Når vi spiser, smider hun med maden, når hun vil fortælle os, at hun vil have noget andet eller ikke mere er sulten. Så siger vi NEJ og fjerner maden eller lader være med at give hende mere. Hvis hun stort set ikke har spist noget, giver vi hende maden igen. Er det forkert? Skal vi gøre noget andet?
Hun griner tit, når vi siger nej til noget, hun ikke må....
Hun er en stille pige i andre børns selskab. Faktisk er hun lidt for god af sig. Hun finder sig i alt, men kan selvfølgelig godt blive ked af det. Det kan dreje sig om legetøj eller at hun bliver skubbet etc. Kan vi gøre noget for at påvirke til ikke at finde sig i alt?
Det var vist alt for nu.
Venligst
Joan