Svar: Gule øjne, korrigeret alder mv.

30. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Tillykke med den lille dreng:)

Helt overordnet tænkt, så bør din dreng ikke have mere gulfarve i øjnene eller på kroppen, nu hvor han er 7 uger gammel. Der er børn som har det, også uden at det betyder noget, men det bør undersøges en ekstra gang og jeg synes du skal tale med lægen omkring det.

Du skriver at farven i øjnene stadig er der og at den i huden er aftaget - men er den væk? Jeg spørger fordi man altid hos små børn der vedbliver at have gulsot i flere uger, må medtænke om der kan være tale om galdevejsatresi. Sandsynligheden for at din dreng har dette er lille - også fordi lægen jo har set ham for 2 uger siden uden at bemærke noget specielt. Men jeg synes det er relevant at du drøfter den gule farve med lægen igen. Det vil her kunne være relevant at få taget nye blodprøver af både konjungeret og ukonjungeret bilirubin.

Du fortæller at din dreng er født 3 uger før tid - altså i 37 uge. Han var lille da han kom til verden og du fortæller også at I har fået ordineret jerndråber til ham. Det lyder derfor som om at han bliver betragtet som 'fortidlig født' og derfor vil det i forhold til hans udvikling, hvornår ...

Annonce

... han begynder at smile osv. være relevant at du korrigerer lidt ind i forhold til hans alder. Det er dog også sådan at de hos de fleste børn født i 37 uge ikke vil være nødvendigt... men børn er jo forskellige:o)

Jo mere du pludrer med ham, sidder og snakker i dialog, lader ham studerer dit ansigt og smiler til ham, jo mere vil han også begynde at pludre og smile til dig. Nogle børn smiler allerede få uger gamle, andre begynder først når de er omkring 8 uger.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Den uro du oplever omkring amning om dagen, hænger gangske givet sammen med at der om dagen naturligt er mere uro end om natten. Det er fint at du har tænkt på dette. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du en gang imellem kunne lægge dig med ham i sengen om dagen, og amme ham for nedrullede gardiner, ligesom du gør om natten.

I forhold til at gylpe vitaminer og jern op, så vil det her være en rigtig god idé, hvis du kunne starte med at give ham dråberne og så følge efter med amning. Det kunne give dråberne en mulighed for at komme videre i maven og ikke komme retur sammen med gylpen.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os