Svar: Gule øjne, korrigeret alder mv.
30. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tillykke med den lille dreng:)
Helt overordnet tænkt, så bør din dreng ikke have mere gulfarve i øjnene eller på kroppen, nu hvor han er 7 uger gammel. Der er børn som har det, også uden at det betyder noget, men det bør undersøges en ekstra gang og jeg synes du skal tale med lægen omkring det.
Du skriver at farven i øjnene stadig er der og at den i huden er aftaget - men er den væk? Jeg spørger fordi man altid hos små børn der vedbliver at have gulsot i flere uger, må medtænke om der kan være tale om galdevejsatresi. Sandsynligheden for at din dreng har dette er lille - også fordi lægen jo har set ham for 2 uger siden uden at bemærke noget specielt. Men jeg synes det er relevant at du drøfter den gule farve med lægen igen. Det vil her kunne være relevant at få taget nye blodprøver af både konjungeret og ukonjungeret bilirubin.
Du fortæller at din dreng er født 3 uger før tid - altså i 37 uge. Han var lille da han kom til verden og du fortæller også at I har fået ordineret jerndråber til ham. Det lyder derfor som om at han bliver betragtet som 'fortidlig født' og derfor vil det i forhold til hans udvikling, hvornår han begynder at smile osv. være relevant at du korrigerer lidt ind i forhold til hans alder. Det er dog også sådan at de hos de fleste børn født i 37 uge ikke vil være nødvendigt... men børn er jo forskellige:o)
Jo mere du pludrer med ham, sidder og snakker i dialog, lader ham studerer dit ansigt og smiler til ham, jo mere vil han også begynde at pludre og smile til dig. Nogle børn smiler allerede få uger gamle, andre begynder først når de er omkring 8 uger.
Den uro du oplever omkring amning om dagen, hænger gangske givet sammen med at der om dagen naturligt er mere uro end om natten. Det er fint at du har tænkt på dette. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du en gang imellem kunne lægge dig med ham i sengen om dagen, og amme ham for nedrullede gardiner, ligesom du gør om natten.
I forhold til at gylpe vitaminer og jern op, så vil det her være en rigtig god idé, hvis du kunne starte med at give ham dråberne og så følge efter med amning. Det kunne give dråberne en mulighed for at komme videre i maven og ikke komme retur sammen med gylpen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske