Svar: Solcreme til børn under et år
28. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Helt små børn - og her tænker jeg på de børn som hovedsageligt ligger i barnevognen og sover, som endnu ikke kan kravle eller gå - de er og bør naturligt være mest i skyggen og behøver derfor ofte ikke at bruge solcreme. Tager man dem med til stranden eller lignende steder, skal man være opmærksom på genskin fra havet og sandet og så vil også små børn have behov for solcreme på især kinder, næse og håndrygge. Også selvom de ligger under en parasol.
Når børn begynder at bevæge sig mere rundt, lege ud, sidde på græsplænen osv. så skal de beskyttes mod solens stråler. Her består beskyttelsen af skygge - det er vigtigt at der er skygge, hvor barnet leger og opholder sig. Det kan være i form af en solparasol, et solsejl eller lignende. Det er her en god idé at holde sig væk fra middagssolen mellem 12-15.
Derudover skal barnet have løst bomuldstøj på, sommerhat som skygger i nakken, panden og over ørerne og så skal barnet også smøres med solcreme.
Det er rigtigt at man før hen i tiden sagde at små børn under et år ikke skulle bruge solcreme - men det er ikke rigtigt. Det er langt bedre at smøre barnet ind i solcreme end at barnet får en solskoldning og personligt har jeg det sådan, at når vi endelig har sommer i DK så skal den nydes. Børn skal have lov til at komme ud, lege i haven, sidde i skyggen og få en is, grave i sandkassen og lave små tuneller med vand osv.
Der findes ingen undersøgelser af risici ved at bruge solcreme dagligt. Derimod ved vi, at for meget sol på ubeskyttet hud øger risikoen for hudkræft betydeligt.
Så hvis Carolina er ude, leger osv. så bør hun have lidt solcreme på - også selvom hun er under 1 år.
Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst eller f.eks. en sun-blokker.
Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.
Det er også vigtigt at man bruger nok solcreme. Ofte bruger vi for lidt og det forringer solcremens virkning. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
En tommelfingerregel er: En god håndfuld solcreme til én krop. Eller for de voksne: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden - samt 1 til ansigt, nakke og ører.
Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.
For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.
Jeg plejer at anbefale at man køber Derma eller Neutral solcreme, Matas plejer også at have en serie, som er svanemærket til børn.
Jeg håber dette gør dig lidt klogere og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske