Svar: Blandet landhandel
6. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for din lille historie, du har fuldstændig ret i at mange børn har brug for plads omkring sig og at liften og brug af svøb derfor pludselig virker modsat. Tit er det ofte i 4-6 måneders alderen at man virkelig begynder at opleve dette, men igen er børn forskellige og det er godt at du selv fandt en løsning og at lillepigen nu sover godt:o)
Hvis din oddervogn er i stof og med en god madras i bunden, så behøver du umiddelbart ikke tætne den yderligere med det milde forårsvejr vi har i øjeblikket. Ud over madrassen, så ligger din datter jo også i en dragt, men en dyne eller i en pose eller lignende og sover og på den måde vil hun umiddelbart blive holdt fint varm.
Barnevogne med stålkasse bliver lettere kolde og her kan det være nødvendigt at tætne lidt flere måneder af året. Det man skal tænke på er hvor kold jorden er og hvor meget kuldeindfald der kommer op fra jorden og ind i barnevognens bund. Man kan tætne med aviser, flamingo eller købe et liggeunderlag og skære til og komme i bunden under madrassen, hvis man oplever barnevognen meget kold. Man kan også tage madrassen ind, så den er tempereret når barnet lægges ud...
Nogle børn sveder meget og har meget hår, derfor kan de undvære huen før andre. Det er ikke sikkert at din datter behøver hue på mere, det afhænger helt af, hvad hun har på af tøj, hvor meget du oplevet at hun sveder, hvad hun sover i osv. Hvis hun sover i en dragt, hvor der er en lille hue/hætte på som ligger løst op omkring hendes hoved, så behøver hun ikke længere have en hun inden under dette. En lille bomuldshue kan også være en god idé her i overgangen eller en tynd fleecehue, ligesom flyverdragt eller hvad barnet nu sover i også kan blive for varmt og en fleecedragt kan være en god overgang... man kan få så meget forskelligt og du må forsøge dig lidt frem og finde ud af hvordan og i hvad din datter sover bedst.
Jeg har ikke hørt om en regel, at børn skal have hue på, når det er under 20 grader... det lyder ikke rigtigt. Man siger faktisk at den bedste sovetemperatur normalt er mellem 16-20 grader også indendøre og her skal man naturligvis ikke sove med hue.. :o)
Med hensyn til ride-ranke, så vil de fleste børn omkring 8 måneders alderen selv begynde at gøre tegn til at hoppe på skødet og de vil kunne sidde fint og rankt, når man holder dem i hænderne. Her vil de ofte nyde ride-ranke-legen. Nogen selvfølgelig lidt før, andre lidt senere.
At blive 'kastet med' må I dog gerne, det er rigtig vigtigt at tumle, svinge, danse, trille osv. med jeres datter og I må gerne gøre dette allerede nu. Alle bevægelser og alt hvad man laver skal naturligvis passes ind til hendes alder og det hun lyder til og ser ud til at nyde. Men at få små svingture op i luften hen over fars hoved eller fra mor og over til fars favn osv. er helt okay, hvis hun godt kan lide det...
Håber du er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske