Svar: Middagslur og pottetræning
2. april 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn er faktisk ret gamle inden de helt kan undvære deres middagslur og umiddelbart er Benjamin nok ikke gammel nok til det. Det er fint at han nogle gange kan, hvis I skal noget, men så indhenter han det formodentlig på et andet tidspunkt.
Det vil således være helt relevant at han har brug for at sove 1-1½ time om dagen og den lur synes jeg at I skal lade ham få. Hans protest mod at skulle sove om aftenen hænger nok sammen med han alder og det naturlige i at prøve grænser i forskellige situationer. Han er jo så gammel at han godt ved at I er i stuen og det er jo enormt hyggeligt, hvis man kan få lov til at være med det, så naturligvis søger han dette. Derfor kan det være en rigtig god idé, hvis I i weekenden kan forsøge at holde samme rytme som i hverdagen.
Selvom det kan virke hårdt at skulle stå tidligt op lørdag og søndag, så kan det faktisk være vigtigt i forhold til små børn. Netop fordi deres rytme så holdes alle ugens dage og det i sidste ende har betydning for deres behov for at komme i seng til rette tid...
De fleste børn er over tre år før de kan undvære middagsluren og først omkring 4 års alderen siger man at de fleste børn ikke længere behøver den...
Med hensyn til pottetræning, så synes jeg det er vigtigt at det er jeres dreng, som selv ytrer ønske om at sidde på potte og ikke noget han skal trænes til. Det er altid lettest at forsøge dette samarbejde, når barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil.
At blive renlig er en proces, som jeres dreng skal modnes til. Det betyder at han rent fysiologisk skal være parat og det betyder i praksis at han skal kunne holde sig tør i 3 timer. Kan han ikke det, så er det for tidligt at begynde. Derudover så vil han ofte starte med at komme og fortælle at han har lavet i bleen, han vil gerne have en ren ble på. Dernæst vil han fortælle når han gør dig "mig tisser" og til sidst vil han nå at sige til lige inden.
Jeg mener som udgangspunkt at det er rigtig vigtigt at barnet oplever renlighed som en succes. Derfor er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt, men i stedet bruger buksebleer, lader barnet prøve at sidde på toilet eller potte, men bibeholder sin ble. Simpelthen fordi det er en succesoplevelse at have en tør ble, men det er et stort nederlag at gøre i sine bukser.
Børn bliver normalt renlige med vandladning før afføring. De bliver normalt også renlige om dagen før om natten. Det er også en proces.
Det er ofte lettere at træne renlighed om sommeren, hvor barnet ikke har så meget tøj på og lettere kan nå på toilettet end om vinteren hvor store støvler, flyverdragt osv. sætter sine begrænsninger.
Nogle børn viser tydeligt tegn til at være parate selvom de kun er 2½ andre er meget ældre. Du må prøve at vurdere, hvor din dreng er henne i denne proces og derudfra vurdere, hvad der vil hjælpe ham bedst. Hvis han ytrer ønske om at ville sidde på potte eller toiletsæde, så skal du selvfølgelig følge denne opfordring og motivere ham til at forsøge, hjælpe ham med faste toilettider "Kom vi skal lige tisse inden vi kører" og lignende. Men han skal selv vise at han gerne vil og er parat.
Rigtig meget held og lykke med det hele, håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske