Svar: Bad og knopper på numsen

31. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er rigtig fint at bade din datter hver anden dag. Netop omkring 1 års alderen spiser børn jo mere og mere selv, der kommer således let lidt sovs i håret, mellem fingrene og sågar nogle gange i ørerne. Samtidig er det også en alder, hvor de kravler og går rundt og det kan ikke undgås at de bliver ret beskidte. Du må derfor bade din datter efter behov.

Du kan komme lidt badeolie i vandet eller smøre hende lidt med lidt mild uparfumeret hudlotion efter badet, hvis du oplever at hun bliver tør i huden af badet.

Med hensyn til hendes knopper på numsen, så afhænger behandlingen helt af hvad det er for knopper hun har. Hvis det er varmeknopper, som børn let kan få fordi de render rundt med numsen lukket inde i en ble 24 timer i døgnet, så kan du ikke gøre så meget ved det med salver osv.. Så er det derimod vigtigt at der kommer lidt luft til, du kan evt. føntørre hendes baller lidt efter et bad.

Hvis hendes knopper skyldes en reaktion på bleerne, at hun ...

Annonce

... ikke tåler bleen og får lidt eksemlignende pletter, så skal dette behandles med creme mod eksem. Det får du recept på hos egen læge.

Nogle børn får også svamp i bleområdet, det skal behandles med Brentan salve, som du også får recept på hos egen læge.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Både Panthenol og Zinksalve kan bruges hvis hendes knopper skyldes lidt irritation af den syre der er i urin og afføring. så vil der ofte ikke være knopper, men huden omkring tissekonen og mellem ballerne vil være rød og synligt irriteret - du kan næsten se at det må svie på hende. Her kan man også behandle med kogte bomuldsklude. Se babylex under K.

Elizabeth Ardens 8-hour-creme ved jeg godt at mange mødre benytter sig af til alverdens ting. Som udgangspunkt bør du dog ikke bruge creme eller salve til din datter som indeholder parfume eller konserveringsmidler (parabener) da dette kan være allergifremkaldende og hormonforstyrrende.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet