Svar: Bad og knopper på numsen
31. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig fint at bade din datter hver anden dag. Netop omkring 1 års alderen spiser børn jo mere og mere selv, der kommer således let lidt sovs i håret, mellem fingrene og sågar nogle gange i ørerne. Samtidig er det også en alder, hvor de kravler og går rundt og det kan ikke undgås at de bliver ret beskidte. Du må derfor bade din datter efter behov.
Du kan komme lidt badeolie i vandet eller smøre hende lidt med lidt mild uparfumeret hudlotion efter badet, hvis du oplever at hun bliver tør i huden af badet.
Med hensyn til hendes knopper på numsen, så afhænger behandlingen helt af hvad det er for knopper hun har. Hvis det er varmeknopper, som børn let kan få fordi de render rundt med numsen lukket inde i en ble 24 timer i døgnet, så kan du ikke gøre så meget ved det med salver osv.. Så er det derimod vigtigt at der kommer lidt luft til, du kan evt. føntørre hendes baller lidt efter et bad.
Hvis hendes knopper skyldes en reaktion på bleerne, at hun ikke tåler bleen og får lidt eksemlignende pletter, så skal dette behandles med creme mod eksem. Det får du recept på hos egen læge.
Nogle børn får også svamp i bleområdet, det skal behandles med Brentan salve, som du også får recept på hos egen læge.
Både Panthenol og Zinksalve kan bruges hvis hendes knopper skyldes lidt irritation af den syre der er i urin og afføring. så vil der ofte ikke være knopper, men huden omkring tissekonen og mellem ballerne vil være rød og synligt irriteret - du kan næsten se at det må svie på hende. Her kan man også behandle med kogte bomuldsklude. Se babylex under K.
Elizabeth Ardens 8-hour-creme ved jeg godt at mange mødre benytter sig af til alverdens ting. Som udgangspunkt bør du dog ikke bruge creme eller salve til din datter som indeholder parfume eller konserveringsmidler (parabener) da dette kan være allergifremkaldende og hormonforstyrrende.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske