Svar: Grød, søvn og tænder

30. marts 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Josefines mor

Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar og føler jeg har været en stor hjælp:o) Det er rigtig dejligt at høre.

Du stiller mange spørgsmål idag og jeg tænker at tingene jo naturligt hænger sammen, jeg vil prøve at beskrive lidt af mine tanker.

For det første tandfrembrud - det kan sagtens give forstyrret nattesøvn. Det gør ondt når tænderne bryder frem især hvis der kommer flere på en gang, det plejer dog ikke at være længerevarende, smerterne er størst lige de 1-2 døgn hvor de bryder igennem, så brude det aftage. Jeg har dog mødt forældre som har sagt at børnene har haft ondt for tænder meget længe.. Man kan købe gummedråber, som jeg dog ikke ved om har effekt. Hvis barnet virker meget smerteforpint, kan man også drøfte det med lægen - smerter kan jo også stamme fra ørerne og det kan vurderes om der er behov for evt. smertestillende...

Med hensyn til mad, så må Josephine nu gerne få mere end ½ dl af gangen, hvis hun virker mere sulten og parat til at kunne spise det. Du må meget gerne forsøge med lidt ekstra mad og du må gerne veksle mellem grød og mos, så hun får begge dele. Det er stadig generelt vigtigt at mætte hende dagen igennem og ikke fylde hende alt for meget op lige inden sengetid. Hendes tarme skal nedbryde føden og alt for meget mad inden hun skal sove - skemad, bryst og en flaske vælling kan give modsatte effekt, altså give mere uro.. I må forsøge jer lidt frem.

Det lyder dog umiddelbart som om at Josephine faktisk trives med lidt ekstra mad. Du fortæller at hun har sove bedre da du begyndte med skemad og du fortæller også at hendes længste søvnstræk er om aftenen, når hun puttes til natten. Her vågner hun kun en enkelt gang... Det lyder således som en udmærket idé at forsøge med lidt ekstra, det tror jeg godt hun kan klare.

Jeg ved fra dit tidligere brev, at du gerne vil forsøge at give Josephine modermælkserstatning og nedsætte amning, da du mener at amningen måske er skyld i hendes maveuro og dårlige søvn.. har du forsøgt at trappe amningen ned eller? Det er jo ikke sikkert at du behøver stoppe amningen helt, men du kunne jo godt forsøge om der var hold i din teori og simpelthen tilbyde ...

Annonce

... Josephine flaske 1-2 gange dagligt, hvis du ikke allerede gør det. Simpelthen for at se om hun så vil sove bedre og mere sammenhængende. I givet fald, så tænker jeg at du kan forsøge at udskifte amningen inden middagslur og amningen sen aften med en flaske mme.

Jeg tænker at en flaske omkring midnat måske vil kunne give dig lidt ro først på natten, det kan godt være at hun forsat vågner og vil ammes kl. 03 og det er også okay, men herefter ville det så være dejligt, hvis I kunne sove til 06. Det er uholdbart i længden at du sidder vågen fra 3-6 om morgenen for at lulle hende i søvn.

Det vil være rigtig godt hvis du, når du trøster og beroliger for at få hende videre i søvnen, forsøger at indføre nogle bestemt ord. Et stille "syy" eller "såå" eller en lille sætning som "nat-nat, mor er lige her", så hun på sigt kan finde roen ved dette og sove videre velvidende at hun ikke er alene, at du stadig er der. Tanken er altså at erstatte noget af al den fysiske kontakt du giver hende med beroligende ord.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg ved ikke hvor stærk Josephine er motorisk, hun er måske lige på grænsen aldersmæssigt. Men jeg tænker at du om dagen, når hun skal sove, kan prøve at lade hende sidde i vognen først. Køre en tur med hende, hvor hun får lov til at kigge ud på verden, mærke vinden, suge til sig af indtryk og først når hun der viser træthedstegn, lægge hende ned og putte hende til søvn. Måske har I et ryglæn i barnvognen så hun ikke behøver kunne sidde selv, men kan ligge skråt.

Du kan også prøve at tilbyde hende en flaske imens hun ligger i barnevognen, så hun ikke oplever at skulle flyttes, når hun har fået noget at spise, men ligesom får lov til at være hvor hun er, når roen har indfundet sig.

Hendes ændring af søvn om aftenen er jo positivt, som du er inde på og jeg tænker at hun måske her kan give mere slip og sove et lidt længere stræk fordi der er mere ro. Om dagen vil hun gerne følge med i det hele, har travlt med at blive stimuleret og har derfor svært ved at sige fra. Derfor tænker jeg at du kan møde hende lidt ved at køre med hende og først lægge hende ned, når hun viser sig helt parat til det.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.