Svar: Søvn -og vuggestuekaos

25. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trine

Du skriver "Skulle jeg tænke på Emil, ville jeg hive ham ud af den nuværende vuggestue, holde ham hjemme indtil han får en plads nær vores nye hjem. Tænker jeg på mig selv, har jeg bare så meget brug for lidt luft. Men jeg er jo mor og det er mine vilkår, at til gode se Emils behov frem for mine egne! " og det har du jo et eller andet sted helt ret i, men samtidig fortæller du mig også idag at du har behov for at have tid til dig selv i hverdagen, at du har en tidligere skrøbelighed som du må tage hensyn til (hvad taler du om her?) og at du er nødt til at have Emil i daginstitution for at finde overskud.

Jeg synes det er nogle rigtig flotte tanker og hvor er det godt at du er så ærlig - også overfor dig selv. Det er naturligvis rigtig vigtigt at du prioriterer dig selv og dine egne behov - det har Emil på sigt brug for. Det er jo sådan du er den bedste for ham. Derfor er du også nødt til at sende ham i institution og så må du tro på at han har det godt der, at de er omkring ham og vil ham det godt. Det lyder som om at han lige nu er et sted, hvor de er meget opmærksomme på Emil og på hans behov og at de gerne vil samarbejde med dig om at få det til at fungere.

Jeg synes det lyder som vigtigt og godt for jer begge at Emil kommer af sted og heldigvis har du muligheden for at tilbyde ham kortere dage, aflevere ham lidt senere, hente ham lidt tidligere, måske have ham hjemme en gang imellem osv. og det skal du naturligvis benytte dig af.

Det er selvfølgelig ærgeligt at Emil er nødt til at flytte institution og der skal forholde sig til nye børn og nye voksne. Det lyder dog også som om at det er et fornuftigt valg. Det vil give dig mere økonomisk frihed at flytte og stedet I bor nu har tilsyneladende fugtproblemer osv. hvilket jo bestemt ikke er befordrende for Emils lungebetændelser osv. Der kunne måske godt være en sammehæng her?

Derfor lyder det som en rigtig god beslutning at flytte og hvis den nye lejlighed er god, - godt isoleret og med godt indeklima, så får Emil det forhåbentlig også bedre. Og når Emil har det bedre, så har han også mere overskud og så vil han også kunne møde den nye institution, ja alt det nye meget bedre. Alt i alt vil det altså på sigt være rigtig godt for jer begge to.

Med hensyn til hans nætter og natlige opvågninger så skulle du måske her prioritere at lade ham sove sammen med dig. Du og Emil er jo så vidt jeg ved alene og derfor er der jo i princippet plads til ham i sengen. Det at du kan give ...

Annonce

... ham en beroligende hånd om natten, at du ikke selv behøver stå op osv. vil forhåbentlig kunne give jer alle en bedre søvn - og så er det meget vigtigt at du stopper med at give flaske om natten! Erstat flaskerne med fysiske kontakt ...

Han får alt for meget mælk, Emil grænser faktisk til det man vil kunne kalde mælkedranker - han skal ikke drikke 800ml mælk i døgnet med den alder han har nu. Det kan accepteres at du giver ham det halve indtil han er 12 måneder, men derefter skal flaskerne faktisk helt væk.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 07-7.30: Havregrød og mælk af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan, melon, pære, æble, blomme, kiwi eller anden frisk frugt, vand af kop

Puttes til formiddagslur uden flaske

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - makrel, sildepostej eller anden smørbart fiskepålæg, smøreost, leverpostej osv. Stykker af frikadelle (fiskedeller eller almindelige deller), kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, rester fra aftensmaden som kogte pastaskruer eller lidt ris med lidt sovs. Vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til middagslur så vidt muligt uden flaske ca kl. 13.30

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, banan, eller anden frugtmos, frisk frugt i stykker og ½ bolle med smør og evt. lidt ost i stænger. Vand af kop.

Aften 18: Det samme som du spiser, grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Han kan få boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, kylling, ris, pasta, lasagne, madpandekager, pizza ... Du må gerne supplere op med lidt grøntsagsmos hvis du synes han så bliver bedre mæt. Du kan også slutte måltidet af med lidt frugtgrød med mælk eller en portion grød. Vand eller mælk af kop

Puttes til natten med en flaske modermælkserstatning. Når han bliver 12 måneder erstattes denne af en kop lun mælk og en banan.

Og så skal han så vidt muligt ikke have mad før næste morgen. Han kan få vand, hvis han er tørstig...

Jeg ved godt at det er svært og virker helt uoverskueligt, men det er vigtigt at du prøver at ændre på Emils indtag af mælk, så han spiser mere og mere rigtig mad om dagen, for så netop ikke behøve vågne om natten ... og så synes jeg at du skal give ham den tryghed og nærhed det er at ligge hos dig, så det er det han får lov til i stedet for at få flaske.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lille skub til at komme lidt videre og se at det hele ikke ser helt så sort ud lige nu. Det skal nok gå alt sammen, du gør det rigtig godt! Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder