Søvn -og vuggestuekaos

25. marts 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn -og vuggestuekaos

Kære Helen,

Jeg har brug for lidt vejledning på ny. Jeg har store problemer med Emils nattesøvn og føler efterhånden snart ikke jeg kan mere. Jeg bliver mere og mere forvirret over hvordan jeg skal gribe situationerne an med ham. Det er både søvnen og hans generelle trivsel jeg finder besværlig.

Min Emil er nu blevet 11 mdr.

Den første februar fik Emil vuggestueplads. På baggrund af at være rigtig meget alene om Emil, så jeg frem til lidt aflastning. Men det gik slet ikke godt.

På bare én måned, har Emil haft lungebetændelse, virus og sidst mellemørebetændelse. Alt sammen noget han har ”reddet” sig fra vuggestuen. Jeg ved godt at dette er helt ”normalt” men synes alligevel at det har været lidt ekstremt. Det synes pædagogerne også.

Grundet alle hans sygedage, har han altså slet ikke haft nogen sammenhængende tid i vuggestuen. Hver gang han er kommet tilbage rask, har der ikke gået meget mere end et par dage før en ny sygdom har ramt ham. Den tid han så har haft dernede, har været slem. Han har været rigtig ked af det og utryg ifølge pædagogerne og flere gange har de måtte ringe efter mig efter blot en lille time.

Vi har så holdt en møde, hvor vi drøftede denne indkøring af Emil. Jeg har selv gået og tænkt på om jeg burde tage Emil ud af vuggestuen, holde ham hjemme eller finde en dagpleje i stedet. Men vi blev enige om at give det en chance.

Pædagogerne var selv inde på at de måske havde haft de samme tanker omkring Emil, at en dagpleje måske ville være bedre. Men vi ville altså give det en chance og de ville have lidt mere fokus på at Emil er meget sensibel overfor denne voldsomme omvæltning og dermed lade ham forholde sig til én pædagog lidt længere tid og give ham en længere indkøring med færre timer dernede end normalt osv. Dette starter i morgen og det bliver lidt som at starte forfra eftersom han ikke har været der i over 2 uger.

Jeg har tid. Først til august skal jeg tilbage på mit studie og er indstillet på at dette vil tage lang tid. Uden tvivl ville den bedste beslutning nok være at holde Emil hjemme hos mig længere tid, men jeg ER ved at være brugt op og har en skrøbelighed fra tidligere tid, som jeg må passe lidt på. Det kommer også godt tilbage til Emil, at jeg får lidt flere kræfter.

Nu bliver situationen så endnu mere forvirret. Jeg har endelig fået den lejlighed jeg har gået og ventet på. Stedet jeg bor i nu, er alt for dyrt og jeg har kæmpet alt for meget med denne utætte kolde lejlighed. Jeg er taknemmelig over at Emil ikke skal igennem endnu en vinter her. Denne lejlighed ligger i den anden ende af København og det vil være mere praktisk at finde en ...

Annonce

... vuggestue/dagpleje i området frem for at vi skal have en lille times transport hver morgen og hver eftermiddag når Emil skal hjem igen. Jeg får lejligheden om ca 2-3 måneder…hvad gør jeg???

Jeg vil selvfølgelig drøfte det med Emils vuggestue, men jeg ved at de jo vil sige det er min beslutning. Jeg ved snart ikke hvad der er det rette og jeg bliver forvirret når jeg både skal tænke på Emil og mig selv. Skulle jeg tænke på Emil, ville jeg hive ham ud af den nuværende vuggestue, holde ham hjemme indtil han får en plads nær vores nye hjem. Tænker jeg på mig selv, har jeg bare så meget brug for lidt luft. Men jeg er jo mor og det er mine vilkår, at til gode se Emils behov frem for mine egne! Jeg er forvirret.

Emil sover så dårligt om natten. Jeg lægger ham ved 20-tiden og efter 2-3 timer begynder han at rode rundt og klynke. Værst er det midt på natten, hvor han kan ligge og være urolig og klynke i op til et par timer før han på ny finder ro til at sove. Jeg prøver forgæves hvad jeg tænker er ”det rigtige”: Jeg lægger ham i hans egen seng, men må altid give op og tage ham op til mig. Jeg prøver at give ham vand eller kamillete frem for en flaske mælk, men må opgive og give ham hans mælk for at få ham til at sove videre. Han reagerer meget hårdt om natten og nogle gange kan han vride sig i mine arme som hvis jeg var en vidt fremmed person. Det virker som om han er vågen men alligevel sover. På trods af han nogle gange timers uro og klynken om natten, kan han vågne allerede klokken 06…

Jeg synes jeg får fyldt ham godt op i løbet af dagen. Han spiser fint synes jeg. Med hensyn til mælk stoppede amningen i omkring nytår. Vi var begge enige. Han får flaske og sikkert alt for meget men det er den måde jeg kan få ham til at sove på. Han får 200 ml flaske inden formiddagsluren, eftermiddagsluren og inden natten…også typisk en flaske i løbet af natten.

Hans dag:
Klokken 07-07.30 havregrød og mælk af kop
Klokken ca 09 el. 10 flaske + formiddagslur (afhængig af hvornår han vågner) i ca 1 time
Klokken 12-13 frokost…rugbrødshapser og grød/grønsagsmos + vand
Klokken 14-15 flaske + eftermiddagslur i 1½ til 2 timer
Grød eller yougurt med frugt…½bolle + vand
Klokken ca 18 aftensmad…grønsagsmos, min mad osv + vand
Klokken 07-07.30 en portion aftengrød…majsgrød m. banan osv
Klokken ca. 20 flaske
…også en meget rodet nat + 1 flaske typisk

Han leger meget, kravler lynhurtigt og står op af alting. Generelt er han rigtig glad, snaksaglig og tilfreds…bare han har sin mor ved hånden.

Nøjjj et lang brev Helen. Håber du har et par guld-råd, jeg kan få. Jeg har virkelig brug for nogle.

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor