Amning, nedtrapning, starte i dagpleje

25. marts 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning, nedtrapning, starte i dagpleje

Hejsa Helen :-)

Så er påsken forbi og der venter en masse spørgsmål. Jeg har også nogle spørgsmål til dig som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Min søn er nu meget snart 10 mdr. Han er en stor dreng på 10kg og 80 cm lang. Han spiser det mad vi får til aften dog helst kartoffelmos med grøntsager og frikadelle og sovs til. Til frokost får han rugbrød med makrel i tomat eller leverpostej. Til morgenmad havregrød eller øllegrød med mælk. Han bryder sig ikke om vi laver alt for meget om på hans mad, så han har fået det han godt kan lide og på den måde er jeg sikker på han bliver mæt.

Mellem måltiderne får han en bolle med smør, ost osv og frugt. svesker at gnaske i eller grov cornflakes som han samler op med fingrene. Skal vi tilbyde ham mere forskellig mad for at undgå han bliver kræsen? eller kommer lysten til at spise andet af sig selv?

Han bliver ammet 3 gange i døgnet. kl 20 til putning, kl 23, han vågner selv på det tidspunkt, kl 05 for så at kunne sove en lille time mere. Han skal starte i dagpleje d 1 maj og jeg skal starte på arbejde d 1 juni. Mit spørgsmål går så på hvornår og hvordan skal jeg nedtrappe amningen?

Min ...

Annonce

... egen sp foreslog jeg skulle vente til 14 dage før jeg skulle starte på arbejdet. og så stoppe helt, men er det ikke for hårdt for ham og hvad med mine bryster? forsvinder mælken bare af sig selv? Han er jo super nem at putte på denne måde for han falder jo i søvn ved mig og bliver derefter lagt i sin egen seng og sove. men det ville jo også være rart at han kunne falde i søvn selv, for så kan far jo også putte ham.

Jeg kan mærke at det bliver hårdt at skulle starte på arbejde hvis min nattesøvn skal afbrydes der kl 05, men der er måske ingen garanti for han ikke vågner der, selvom jeg ikke ammer ham mere? kan jeg stoppe en amning af gangen i stedet for alle 3 på samme tid, eller kan han ikke forstå det? og hvordan får jeg så alt den mælk i ham, han bruger ikke sutteflaske? Han skal vel stadig have en halv liter om dagen.

Vi prøver med mme i kop, men det er han ikke særligt glad for, han vil meget hellere have vand. Vi bruger mme i grøden om morgenenen, men det er også det. I aftensmaden bruger vi almindelig mælk.

Det blev vist til en masse spørgsmål, glæder mig til dit svar, tak for en super god brevkasse.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder