Brev:
Amning, nedtrapning, starte i dagpleje
25. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Amning, nedtrapning, starte i dagpleje
Hejsa Helen :-)
Så er påsken forbi og der venter en masse spørgsmål. Jeg har også nogle spørgsmål til dig som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Min søn er nu meget snart 10 mdr. Han er en stor dreng på 10kg og 80 cm lang. Han spiser det mad vi får til aften dog helst kartoffelmos med grøntsager og frikadelle og sovs til. Til frokost får han rugbrød med makrel i tomat eller leverpostej. Til morgenmad havregrød eller øllegrød med mælk. Han bryder sig ikke om vi laver alt for meget om på hans mad, så han har fået det han godt kan lide og på den måde er jeg sikker på han bliver mæt.
Mellem måltiderne får han en bolle med smør, ost osv og frugt. svesker at gnaske i eller grov cornflakes som han samler op med fingrene. Skal vi tilbyde ham mere forskellig mad for at undgå han bliver kræsen? eller kommer lysten til at spise andet af sig selv?
Han bliver ammet 3 gange i døgnet. kl 20 til putning, kl 23, han vågner selv på det tidspunkt, kl 05 for så at kunne sove en lille time mere. Han skal starte i dagpleje d 1 maj og jeg skal starte på arbejde d 1 juni. Mit spørgsmål går så på hvornår og hvordan skal jeg nedtrappe amningen?
Min egen sp foreslog jeg skulle vente til 14 dage før jeg skulle starte på arbejdet. og så stoppe helt, men er det ikke for hårdt for ham og hvad med mine bryster? forsvinder mælken bare af sig selv? Han er jo super nem at putte på denne måde for han falder jo i søvn ved mig og bliver derefter lagt i sin egen seng og sove. men det ville jo også være rart at han kunne falde i søvn selv, for så kan far jo også putte ham.
Jeg kan mærke at det bliver hårdt at skulle starte på arbejde hvis min nattesøvn skal afbrydes der kl 05, men der er måske ingen garanti for han ikke vågner der, selvom jeg ikke ammer ham mere? kan jeg stoppe en amning af gangen i stedet for alle 3 på samme tid, eller kan han ikke forstå det? og hvordan får jeg så alt den mælk i ham, han bruger ikke sutteflaske? Han skal vel stadig have en halv liter om dagen.
Vi prøver med mme i kop, men det er han ikke særligt glad for, han vil meget hellere have vand. Vi bruger mme i grøden om morgenenen, men det er også det. I aftensmaden bruger vi almindelig mælk.
Det blev vist til en masse spørgsmål, glæder mig til dit svar, tak for en super god brevkasse.
Med venlig hilsen
Kristina