Svar: Pasning eller ej?
2. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Det lyder rigtig dejligt med et par teaterbilletter og det synes jeg bestemt I skal tage imod. Netop tidsrummet 13-18 er et godt tidspunkt for Oscar at prøve at blive passet i. Han skal have en middagslur på det tidspunkt og han skal have noget at spise osv. og så skal han selvfølgelig leges med, og have det rigtig sjovt.
Netop fordi I har valgt dette tidspunkt og ikke f.eks. om aftenen, hvor han skal sove, hvor han især har brug for genkendelighed og tryghed, når han skal falde til ro osv. så synes jeg det er rigtig fint at I lader ham passe og tager af sted.
Han har dog, som du skriver, nu lidt begyndende angst for fremmede og for at et hele lykkes bedst muligt, så ville det bedste være at han blev passet af nogen han kender godt, nogen som kender ham, ved hvordan I plejer at gøre tingene på osv. Sådan er det så ikke, men det betyder jo ikke at han ikke vil have det godt - jeg er helt sikker på at hans onkel vil elske at passe ham og de vil have det rigtig dejligt sammen.
Hvorvidt bedsteforældrene behøver være der... tja det lyder umiddelbart ikke som om at Oscar kender dem særlig godt heller. Han kender dem bedre, men ikke godt...? Derfor vil forskellen måske ikke være så stor. Jeg tror det vigtigste er at den der passer Oscar forstår at være rolig og rumme ham hvis han bliver ked af det. At personen ikke selv bliver urolig og ked af det, men ligesom tager tingene som de kommer og hjælper Oscar på bedste vis. Hvis vedkommende som I vælger skal passe Oscar er i stand til dette, så vil han ikke få traumer:o) Han vil naturligvis godt kunne blive ked af det, men det er jo okay, det bliver han jo også nogle gange selvom han er sammen med sine forældre...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig god fornøjelse - det er vigtigt også at prioritere hinanden som par en gang imellem og med den alder Oscar har nu, så kan han godt passes af andre en ½ dag...:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske