Brev:
Søvn - svøb, søvnlængde og synsudvikling
2. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Søvn - svøb, søvnlængde og synsudvikling
Hej Helen
Tak for dit svar sidst.
Jeg har forsøgt mig med at svøbe min lille pige på 9 uger og det er en succes. Men det er ikke altid hun synes, det er lige sjovt og nogle gange "bryder" hun ud af svøbet :-) Men så prøver jeg igen og så plejer det at lykkes at få hende til at falde til ro. Hun er faktisk begyndt at sove mellem 5 og 8 timer i træk. Så det er jo dejligt, selvom hendes pylrede mor synes, at det er lidt synd, at hun skal ligge der som en lille rullepølse ;-)
Mit ene spørgsmål er: har det nogen betydning, at hun er svøbt mellem 9 og 12 timer om natten - pånær når hun får mad eller bliver skiftet? Jeg tænker her på, at hun jo ikke kan røre meget på sig i sådan et svøb, men hvis det ikke sidder bare lidt til rundt om hende, kommer de små arme hurtigt ud og laver ballade. Har du nogen beskrivelse af hvordan man svøber "rigtigt" eller er det bare at ligge hende på et bomuldsklæde og svøbe det rundt om hende? :-)
Andet spørgsmål er: hvor lang tid må sådan et lille 9 ugers barn sove om natten uden mad? I nat sov hun tæt på 8 timer og vågnede glad og tilfreds og ikke skrigende af sult, men jeg synes nu 8 timer er lang tid. Hun havde dog tanket godt op i aftes med tre måltider indenfor 5 timer.
Nå, et andet område, som jeg tænker meget over lige for tiden er øjenkontakt/syn.
Spørgsmål: Når hun ligger ned, er hun mest interesseret i det som er lige over hendes hovedet eller lidt bagved - så hun kigger meget op og bagover - er det normalt?
Hvis jeg prøver at få øjenkontakt med hende, ser hun mig bedst, føler jeg, hvis jeg kommer fra siden eller bagfra, men det er svært at fastholde hendes blik, når jeg bøjer mig lige ned over hende. Hmmmm ved ikke om det er godt forklaret :-)
Mine tanker er, at hun stadig har svært ved at koordinere begge øjne og derfor er det nemmere for hende, hvis man kigger på hende fra siden. Jeg mener, at min sundhedsplejerske har sagt, at nogle børn kan være lang tid om koordinere deres øjne og kan skele i lang tid. Ved 5 ugers undersøgelsen synes min læge, at hun skelede (hvilket hun også gør periodisk) og ville henvise hende til øjenlæge, men er det ikke lidt tidligt??
Nu er hun 9 uger og hun skeler stadig nogle gange, men jeg synes nu, hun bliver bedre til at fokusere stille og roligt. Er det noget jeg skal være bekymret for eller passer det, at der kan gå lang tid endnu, hvor hun kan skele periodisk uden det er et blivende problem? Kan vi gøre noget for at "træne" hendes syn eller skal vi bare lade det komme stille og roligt?
Puhhh der er godt nok mange mærkelig spørgsmål og tanker, når man nu har fået sådan en lille bandit :-) Håber du kan hjælpe som sidst...
Med venlig hilsen
Helle