Svar: Søvn - svøb, søvnlængde og synsudvikling

2. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Det hjælper ofte rigtig godt at svøbe børn og netop svøbe dem rigtigt, så de ligger med armene ind til kroppen - er pakket som en lille bylt.

Når man svøber rigtigt, så læger man barnet på et firkantet klæde, hvor det ene hjørne er bukket ned, - det er der barnets hoved skal være. Man lægger altså barnet på klædet, hvor snippen ved hovedet er bukket ned og så er der tre snipper tilbage - en ud for hver arm og en ved benene. Så tager man barnets ene arm og ligger ind ved kroppen (ligesom hvis man har armen i gips - altså bukket og ikke strakt), så tager man klædet/snippe og folder ind over arm og barn og putter det lidt ind under barnet i modsatte side. Derefter tager man hjørnet/snippen ved fødderne og folder den op over barnets ben og videre op over brystkassen og tilsidst tager man så barnets anden arm, bøjer den ind til barnets krop og tager så sidste hjørne/snip og lægger hen over og rundt om barnet...

Svært at forklare, men du kan se principperne i bogen "svøb dit barn" eller "År 1 - når I har fået barn" - en helt ny bog, netop udkommet og skrevet af Else Guldager.

At blive svøbt minder om tiden i livmoderen, det at bevæge sig og støde ind i noget, eller at have lidt hæmmede bevægelsesmuligheder giver genkendlighed og dermed tryghed. Det er dog sådan at børn ikke bør sove svøbt af hensyn til risikoen for vuggedød og overophedning. Det er således helt okay at svøbe barnet og på den måde hjælpe det til at falde i søvn, men når barnet sover rigtig godt, så er det en god idé at lette lidt på svøbet, så du er sikker på at din datter ikke får det for varmt og at hun kan komme af med varmen.

Samtidig skal din datter også lære at sove uden svøb, hun skal have mulighed for at bruge sig selv fysisk, hun skal jo stille og roligt lære at trille lidt om på siden, hun skal have lov til at sparke med sine ben og flagre lidt med sine arme - skal kunne putte hænderne i munden osv. At svøbe børn er således rigtig godt, når de skal sove og man vil hjælpe dem til at finde ro, men når børn er vågne, så skal de have lov til at være aktive og bruge sig selv.

Så derfor synes jeg ikke at din datter skal være svøbt mellem 9-12 timer af gangen:o) Jeg synes det er en rigtig god idé at du svøber hende, når hun har brug for hjælp til at falde i søvn, men når hun så sover godt, så skal du lette lidt på svøbet og om dagen, hvor hun er vågen skal hun have lov til at være aktiv.

Med hensyn til mad og tidsinterval, så synes jeg at 8 timer lyder af lang tid imellem to måltider, når man kun er 9 uger gammel. Når det er sagt, så kan det dog være okay, hvis hun så indhenter det forsømte i løbet af dagen og aftenen. Det er dog meget vigtigt at hun så ikke tager et langt søvnstræk om dagen, men at hun der spiser hver 2-3 time, for ikke at komme til at mangle mælk. Hvis hun er i stand til således at regulere sit behov ind, så er det okay.

Hvis hun kun lige tager på hvad hun skal, måske ligger med en vægtøgning på 180-200g om ugen, så synes jeg ikke det er okay. Så bør hun ...

Annonce

... ikke sove så lange stræk, må ikke springe et måltid over. Så vil det være rigtig godt at du tager hende op og giver hende mad. Hun vil i givet fald godt kunne spise i søvne, så I om natten ikke behøver rumstere for meget rundt. Om dagen skal hun således også spise hver 3-4 time og bør ikke sove 5-6 timer selvom hun måske godt kan.

Normalt skal man ikke vække børn der sover, men små børn skal man, hvis de sover så meget, at det går ud over deres trivsel. Nogle børn kan godt sove så meget at de simpelthen ikke får spist nok og det skal de ikke have lov til. Du skal regne med at hun skal spise mindst 6 hovedmåltider ved brystet hver dag og have tilsvarende gode våde bleer.

Med hensyn til synsudvikling, så er det rigtig vigtigt at du hjælper din datter med at fokusere. Ikke fra siden, ikke bagfra og ikke lige hen over hovedet på hende, men du skal sætte dig med hende foran dig. Sæt dig i sofaen med benene sat fra på kanten af sofabordet og sæt hende så med ryggen op mod dine ben og ansigtet mod dig. Det er der hun skal lære at fokusere på dit ansigt og det er vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus, pludre i dialog, lader hende spejle sig i dit ansigt osv.

Hun skal naturligvis have lov til at kigge væk og tage en pause, men prøv så at få kontakten med hende igen. Det er vigtigt at du ikke taler med hende bagfra, - hun skal helst ikke lave øjedrejning bagud, men du skal hjælpe hende med at kigge forfra og frem mod dig. Derfor skal du også sørge for at de ting du hænger op foran hende, når hun ligger ned, gør at hun kigger frem mod dem og ikke tilbage efter dem. Når du således lægger hende under et aktivitetsstativ eller lignende, så er det vigtigt at stativet er lidt foran hende og ikke lige over hendes ansigt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Prøv også at fange hendes kontakt, når hun ligger på puslebordet. Det er ofte et rigtig godt sted at få god øjenkontakt, lyset er ofte lidt skarpere og hun slapper af, når hun ligger der med ren numse. også her er det derfor godt at stille sig foran hende, så hun kigger frem efter dig.

Helt nyfødte børn kan se mellem 30-50cm og vil i løbet af de første uger dreje hovedet bevidst mod lys. Når barnet er 6-7 uger vil det normalt kunne fokusere på forældrenes ansigt, selvom det ikke er samme blikkontakt, der er mellem voksne. Og de fleste børn vil i 8 ugers alderen gengælde et smil bevidst. Når børn er mellem 3-6 måneder gamle kan de se flere meter og skelner mere mellem kendt og ukendt, ser rummet de er i osv.

Det tager tid at koordinere øjenbevægelserne og der er umiddelbart ikke noget unormalt i at din datter nogle gange skeler. Hun er jo stadig ikke så gammel. Når vi som sundhedsplejersker laver Boel-prøve i 8 måneders alderen, så ser vi blandt andet efter om barnet skeler... Det er dog også sådan at små børns syn kan snyde rigtig meget og hvis man således er i tvivl om, hvorvidt barnet ser som de skal, så er det ganske fornuftigt at få en henvisning til en øjenlæge.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig