Svar: Hæmorider og forstoppelse
30. januar 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Nela
Jeg synes det er helt relevant at du drøfter det med lægen. Din dreng er ikke særlig gammel og det er vigtigt at han ikke har så hård mave, at han får hæmorider af det. Derfor er det vigtigt at hans mave hele tiden holdes igang, som du også forsøge med både varieret kost og laktulose.
Du skriver at han ikke bruger potte og jeg tænker at det er han også for lille til - derfor går jeg ud fra at han heller ikke sættes på toilettet, men at han laver afføring i sin ble?
Kløe ved endetarmsåbningen er meget almindeligt og ses blandt andet i forbindelse med hæmorider. Det kan også skyldes at der er en rift ved endetarmsåbningen og så kan det også skyldes at barnet har dårlig eller overdreven hygiejne, at bleen ikke skiftes tit nok, eksem eller svampeinfektion eller at barnet har børneorm.
Uanset hvad årsagen er, så er det relevant at drøfte det med lægen, da det er meget ubehageligt for barnet.
Fortsat held og lykke og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske