Svar: Nok mælk og skal vi bruge sæbe i badevandet?

28. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære glade forældre

Det lyder helt perfekt med 750-800ml mme dagligt og når hun så tilmed ammes lidt ved siden af, så får hun al den mælk hun har behov for. Nogle børn spiser jo lidt mindre, andre lidt mere og man må et eller andet sted jo stole på, at hvis man tilbyder, så tager barnet hvis det har behov. Det lyder således rigtig fint det I fortæller og jeres datter trives jo også rigtig godt på den mængde mælk.

Tidspunktet for introduktion af skemad, afhænger af hvordan hun virker. Hvis I pludselig oplever at mælken ikke rigtigt mætter hende, hvis hun vågner og gerne vil spise igen efter kort tid og således begynder at spise mere hyppigt, så kan det godt være tegn på at hun begynder at have behov for noget andet.

Hun skal også fysisk virke parat. Hun skal kunne holde hovedet selv, dreje hovedet bevidst efter lyde, åbne munden når du f.eks. giver hende d-dråber. og så skal hun have en interesse for det, følge maden du kommer i munden, når du spiser imens du har hende på skødet og i det hele taget virke interesseret i mad og i at ...

Annonce

... putte i munden.

Du må meget gerne vente til hun er knap 6 måneder gammel inden du forsøger, hvis hun ikke viser tegn til behov for andet før. Hun bør dog ikke starte meget senere end måneder.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til sæbe og olie i badevandet, så kan I bruge dette lidt efter behov. Lige nu lyder det ikke aktuelt, men hvis hun på et tidspunkt virker lidt tør i huden, så kan lide badeolie være fint og når hun begynder med skemaden, som mange gange havner andre steder end i munden...:o) så vil det være rigtig godt at bruge lidt mild og uparfumeret sæbe i badevandet, så hun kan få madresterne vasket bedre af.

Hvis børn har mange deller og meget hår så sveder de ofte lidt mere og her vil det også være hensigtsmæssigt at man en gang imellem bruger lidt mild og uparfumeret sæbe til at vaske barnet med. Det er dog efter behov og som sagt, fortæller I jo at jeres datter lige nu har en meget fin hud og at det ikke virker nødvendigt. Små børn bliver jo ikke beskidte og sveder ikke med lugt på samme måde som vi voksne gør.

Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.