Svar: Nok mælk og skal vi bruge sæbe i badevandet?
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære glade forældre
Det lyder helt perfekt med 750-800ml mme dagligt og når hun så tilmed ammes lidt ved siden af, så får hun al den mælk hun har behov for. Nogle børn spiser jo lidt mindre, andre lidt mere og man må et eller andet sted jo stole på, at hvis man tilbyder, så tager barnet hvis det har behov. Det lyder således rigtig fint det I fortæller og jeres datter trives jo også rigtig godt på den mængde mælk.
Tidspunktet for introduktion af skemad, afhænger af hvordan hun virker. Hvis I pludselig oplever at mælken ikke rigtigt mætter hende, hvis hun vågner og gerne vil spise igen efter kort tid og således begynder at spise mere hyppigt, så kan det godt være tegn på at hun begynder at have behov for noget andet.
Hun skal også fysisk virke parat. Hun skal kunne holde hovedet selv, dreje hovedet bevidst efter lyde, åbne munden når du f.eks. giver hende d-dråber. og så skal hun have en interesse for det, følge maden du kommer i munden, når du spiser imens du har hende på skødet og i det hele taget virke interesseret i mad og i at putte i munden.
Du må meget gerne vente til hun er knap 6 måneder gammel inden du forsøger, hvis hun ikke viser tegn til behov for andet før. Hun bør dog ikke starte meget senere end måneder.
Med hensyn til sæbe og olie i badevandet, så kan I bruge dette lidt efter behov. Lige nu lyder det ikke aktuelt, men hvis hun på et tidspunkt virker lidt tør i huden, så kan lide badeolie være fint og når hun begynder med skemaden, som mange gange havner andre steder end i munden...:o) så vil det være rigtig godt at bruge lidt mild og uparfumeret sæbe i badevandet, så hun kan få madresterne vasket bedre af.
Hvis børn har mange deller og meget hår så sveder de ofte lidt mere og her vil det også være hensigtsmæssigt at man en gang imellem bruger lidt mild og uparfumeret sæbe til at vaske barnet med. Det er dog efter behov og som sagt, fortæller I jo at jeres datter lige nu har en meget fin hud og at det ikke virker nødvendigt. Små børn bliver jo ikke beskidte og sveder ikke med lugt på samme måde som vi voksne gør.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske