Ude godt hjemme bedst

28. januar 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Ude godt hjemme bedst

Hej Helen

Jeg går stadig og bakser med problematikken om Albert har bedst af at komme i daginstitution eller at være hjemme.

Jeg har før skrevet til dig og fået gode svar, men jeg mangler nogle reelle undersøgelser, erfaringer osv. der viser at det ene er bedre end det andet og hvorfor.

Jeg har gennem flere professionelle fået at vide at børn har det bedst hjemme hvis de bare bliver stimuleret af andre børn.

Albert og jeg tager i legestue 2 gange om ugen, hvor der er mange jævnaldrende og han trives rigtig godt med det. De andre dage går vi på legepladsen og gynger og rutsjer, laver legeaftaler med veninder og deres børn, bare leger på hans værelse, danser og blæser sæbebobler og hver dag inspicerer vi haven, rører ved træerne, græsset, bladene på buske, jord osv.

Når jeg ser på min søn ser jeg en fantastisk harmonisk dreng der hviler i sig selv, som trives, er glad, fræk, spiser, leger godt alene på sit værelse og er meget sød over for andre børn. En rigtig mild og følsom dreng.

Vi havde ellers fået plads til ham i en vuggestue, men da vi var på besøg og så at der var 12 børn på ca.20 m2 og at de skulle sove lige ud til børnehavens legeplads kombineret med min egen modstand på at han skal ud, brød jeg sammen. PINLIGT!!!!!, men jeg føler bare ikke han skal passes ude. Hvorfor føler jeg mig så forkert?

Så Helen hvis man har ...

Annonce

... muligheden til at have sit barn hjemme, hvad vil så være bedst for det? At komme i dp eller vuggestue eller at være hjemme og hvorfor?

Jeg er jo af den opfattelse at børn kan komme til at lide et frygteligt savn og svigt af at blive efterladt grædende et sted de ikke kan kommunikere ud, at de ikke vil være. Det har jeg ihvertfald lært på min udd. til psykoterapeut. Og har selv store erfaringer med det da jeg var barn og det vil jeg da ikke udsætte min søn for, hvis jeg har muligheden for at have ham hjemme.

Du skrev engang at de i USA havde målt børns stresshormon i blodet ved opstart og nogle måneder efter start i daginstitution og det havde vist et højt stresshormon.

Du kan nok se at jeg virkelig søger efter beviser for at det vi gør er det rigtige.

Især mine forældres generation har meget travlt med at sige, at børn skal ud at have nogle knubs, lære hvad der er mit og dit og ikke blive en der hænger i sin mors skørter. Det vækker en enorm vrede i mig når de presser på med deres udtalelser.
Jeg burde være ligeglad, men jeg føler hele tiden at jeg skal forklare mig her der og allevegne hvorfor vi vælger som vi gør og der vil det være godt at kunne smække nogle tørre facts i hovedet på dem.

Jeg har endda bestilt en tid hos John Halse for at få svar.

Glæder mig til dit svar:-)

Hilsen en mor der bare prøver at gøre det allerbedste for sit barn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder