Brev:
Ude godt hjemme bedst
28. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Ude godt hjemme bedst
Hej Helen
Jeg går stadig og bakser med problematikken om Albert har bedst af at komme i daginstitution eller at være hjemme.
Jeg har før skrevet til dig og fået gode svar, men jeg mangler nogle reelle undersøgelser, erfaringer osv. der viser at det ene er bedre end det andet og hvorfor.
Jeg har gennem flere professionelle fået at vide at børn har det bedst hjemme hvis de bare bliver stimuleret af andre børn.
Albert og jeg tager i legestue 2 gange om ugen, hvor der er mange jævnaldrende og han trives rigtig godt med det. De andre dage går vi på legepladsen og gynger og rutsjer, laver legeaftaler med veninder og deres børn, bare leger på hans værelse, danser og blæser sæbebobler og hver dag inspicerer vi haven, rører ved træerne, græsset, bladene på buske, jord osv.
Når jeg ser på min søn ser jeg en fantastisk harmonisk dreng der hviler i sig selv, som trives, er glad, fræk, spiser, leger godt alene på sit værelse og er meget sød over for andre børn. En rigtig mild og følsom dreng.
Vi havde ellers fået plads til ham i en vuggestue, men da vi var på besøg og så at der var 12 børn på ca.20 m2 og at de skulle sove lige ud til børnehavens legeplads kombineret med min egen modstand på at han skal ud, brød jeg sammen. PINLIGT!!!!!, men jeg føler bare ikke han skal passes ude. Hvorfor føler jeg mig så forkert?
Så Helen hvis man har muligheden til at have sit barn hjemme, hvad vil så være bedst for det? At komme i dp eller vuggestue eller at være hjemme og hvorfor?
Jeg er jo af den opfattelse at børn kan komme til at lide et frygteligt savn og svigt af at blive efterladt grædende et sted de ikke kan kommunikere ud, at de ikke vil være. Det har jeg ihvertfald lært på min udd. til psykoterapeut. Og har selv store erfaringer med det da jeg var barn og det vil jeg da ikke udsætte min søn for, hvis jeg har muligheden for at have ham hjemme.
Du skrev engang at de i USA havde målt børns stresshormon i blodet ved opstart og nogle måneder efter start i daginstitution og det havde vist et højt stresshormon.
Du kan nok se at jeg virkelig søger efter beviser for at det vi gør er det rigtige.
Især mine forældres generation har meget travlt med at sige, at børn skal ud at have nogle knubs, lære hvad der er mit og dit og ikke blive en der hænger i sin mors skørter. Det vækker en enorm vrede i mig når de presser på med deres udtalelser.
Jeg burde være ligeglad, men jeg føler hele tiden at jeg skal forklare mig her der og allevegne hvorfor vi vælger som vi gør og der vil det være godt at kunne smække nogle tørre facts i hovedet på dem.
Jeg har endda bestilt en tid hos John Halse for at få svar.
Glæder mig til dit svar:-)
Hilsen en mor der bare prøver at gøre det allerbedste for sit barn