Svar: Rasende baby om aftenen
21. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Jenny
Mit umiddelbare mest oplagte bud er at jeres lille pige har svært ved at bearbejde alle de indtryk hun får i løbet af en dag og derfor meget hurtigt bliver overtræt og grædende om aftenen. Det er faktisk meget normalt for hende alder, at der kan være sådan en periode - ulvetimen kalder man det, og det kan komme i peroder, hvor børn er lidt mere følsomme end i andre perioder.
Nogle gange hjælper det at lægge barnet fra sig, lægge hende på maven hen over ammepuden, lægge hende på maven hen over lårene eller bare ligge på fars brystkasse. Ligge på maven, for det for det første så gør at hun ikke behøver tage øjenkontakt, men kigger væk - så I kræver ikke på den måde noget af hende. Men også fordi hun måske har lidt uro i maven og det at ligge på maven, så kan få hende til at slappe lidt af.
At ligge hos far kan være rigtig dejligt, fordi hun får nærheden og trygheden, roen er god for hende, og så lugter han ikke af mælk. Der er således ikke noget forstyrrende element der.
Nogle gange skal man også bryde den cirkel, den vane med pludselig at græde helt ulykkeligt og en måde at gøre det på kan være at give hende et lunt bad, få hende til at slappe af i badet og så tage hende op, give hende mad og så få hende puttet. Andre gange skal man bare lade hende være, forsøge at putte hende og så falder hun måske i søvn uden de store dikkedarer og atter andre gange må man gå lidt rundt med hende, vugge hende lidt, synge lidt for hende den samme sang igen og igen, så hun falder til ro ved den monotone sang og rytmen.
Hvis hun virker til at have mavekneb og ondt i maven, så kan I evt. give hende en lille smule kogt vand med lidt sukker i. Blandingsforholdet 1 tsk sukker til 100ml vand og hun skal ikke have mere end 2-5 ml. Giv det evt på en lille sprøjte eller bare en tsk fuld og se om det får hende til at slappe af. Giv hende det sammen med en sut. Det er vigtigt at hun ikke får ret meget, da mælken er hendes hovedindtag, næringen som hun skal have og der er ingen næring i kogt vand, men nogle gange vil børn finde roen på denne måde, så det er et forsøg værd.
Hvis hun virker til at have ondt i maven, så kan mavemassage hjælpe. Her masserer man med to fingre rundt i små cirkelbevægelser i urets retning rundt om navlen. Evt. med lidt olie på. Det hjælper også at cykle med hendes ben og nogle gange hjælper det også at trykke børn under fødderne (mange forældre lærer sig teknikken med zoneterapi).
Du kan også lave et lunt omslag og lægge om din datters mave, uden på bodystockingen. Fold en stofble så den er ca 15 cm i bredden, stryg den varm eller rul den sammen som en roulade og kom den i ovnen. Den skal ligge på en rist og den må ikke berøre ovnens sider, sæt ovnen på ca 90 grader og lad "rouladen" ligge i ovnen ca 15 minutter - rul den ud og svøb den om din datters mave.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke bliver overophedet osv. men varme kan hjælpe hendes tarme til at slappe af.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer alle 3 lidt videre og giver jer lidt ro om aftenen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske