Svar: Rasende baby om aftenen

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jenny

Mit umiddelbare mest oplagte bud er at jeres lille pige har svært ved at bearbejde alle de indtryk hun får i løbet af en dag og derfor meget hurtigt bliver overtræt og grædende om aftenen. Det er faktisk meget normalt for hende alder, at der kan være sådan en periode - ulvetimen kalder man det, og det kan komme i peroder, hvor børn er lidt mere følsomme end i andre perioder.

Nogle gange hjælper det at lægge barnet fra sig, lægge hende på maven hen over ammepuden, lægge hende på maven hen over lårene eller bare ligge på fars brystkasse. Ligge på maven, for det for det første så gør at hun ikke behøver tage øjenkontakt, men kigger væk - så I kræver ikke på den måde noget af hende. Men også fordi hun måske har lidt uro i maven og det at ligge på maven, så kan få hende til at slappe lidt af.

At ligge hos far kan være rigtig dejligt, fordi hun får nærheden og trygheden, roen er god for hende, og så lugter han ikke af mælk. Der er således ikke noget forstyrrende element der.

Nogle gange skal man også bryde den cirkel, den vane med pludselig at græde helt ulykkeligt og en måde at gøre det på kan være at give hende et lunt bad, få hende til at slappe af i badet og så tage hende op, give hende mad og så få hende puttet. Andre gange skal man bare lade hende være, forsøge at putte hende og så falder hun måske i søvn uden de store dikkedarer og atter andre gange må man gå lidt rundt med hende, vugge hende lidt, synge lidt for hende den samme sang igen og igen, så hun falder til ro ved den ...

Annonce

... monotone sang og rytmen.

Hvis hun virker til at have mavekneb og ondt i maven, så kan I evt. give hende en lille smule kogt vand med lidt sukker i. Blandingsforholdet 1 tsk sukker til 100ml vand og hun skal ikke have mere end 2-5 ml. Giv det evt på en lille sprøjte eller bare en tsk fuld og se om det får hende til at slappe af. Giv hende det sammen med en sut. Det er vigtigt at hun ikke får ret meget, da mælken er hendes hovedindtag, næringen som hun skal have og der er ingen næring i kogt vand, men nogle gange vil børn finde roen på denne måde, så det er et forsøg værd.

Hvis hun virker til at have ondt i maven, så kan mavemassage hjælpe. Her masserer man med to fingre rundt i små cirkelbevægelser i urets retning rundt om navlen. Evt. med lidt olie på. Det hjælper også at cykle med hendes ben og nogle gange hjælper det også at trykke børn under fødderne (mange forældre lærer sig teknikken med zoneterapi).

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan også lave et lunt omslag og lægge om din datters mave, uden på bodystockingen. Fold en stofble så den er ca 15 cm i bredden, stryg den varm eller rul den sammen som en roulade og kom den i ovnen. Den skal ligge på en rist og den må ikke berøre ovnens sider, sæt ovnen på ca 90 grader og lad "rouladen" ligge i ovnen ca 15 minutter - rul den ud og svøb den om din datters mave.

Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke bliver overophedet osv. men varme kan hjælpe hendes tarme til at slappe af.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer alle 3 lidt videre og giver jer lidt ro om aftenen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder