Brev:
Rasende baby om aftenen
21. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Rasende  baby om aftenen
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar om uro aften og nat. Jeg forsøger nu at lægge Julie (der nu er 6 uger) til at sove når hun har været vågen i 1½-2 time, det fungerer godt om dagen. Hun sover normalt 2-3 timer ad gangen. Nætterne går også meget fint igen, og hun sover i stræk på 2-3 timer og er for det meste bare til at lægge igen efter amning og bleskift.
Men… Her den sidste uge har hun været helt ulykkelig om aftenen. Det starter efter hendes sene eftermiddagslur og efterfølgende amning, typisk ved 17-18 tiden. Hun er helt utrøstelig og råber og skriger indtil det endelig lykkes os at få hende til at falde ned hen ad klokken 21-22. Hun vil ikke have brystet (snapper højst efter det og skriger endnu højere!), og bleskift gør ikke nogen forskel. Svøb kan gøre hende rasende og hun kæmper sig ud af det med armene.
Når hun endelig falder til ro, er det typisk efter, at hun er kommet dertil, at hun er sulten igen, og jeg til denne amning lægger mig i et mørkt værelse (natteamnings-stedet) med hende i svøb og ligger lige så stille og ammer. Efter amningen græder hun ikke længere, og jeg går så med hende på armen i svøb i den mørke gang, til hun falder i søvn.
Sut nægter hun at tage, og jeg har forsøgt med en ringslynge, men hun bliver rasende, når jeg putter hende i den. En tur i barnevognen får hende til at tie stille, men lige så snart vi stopper går det løs igen.
Jeg kan ikke regne ud, hvad hun er så ked af. Min første indskydelse er overtræthed, men hun har jo lige sovet, når uvejret bryder løs? Et andet bud er at hun har fået så mange indtryk i løbet af dagen, at det pludselig er nok? Jeg synes i hvert fald at kunne mærke forskel på dage, hvor vi bare har nusset rundt herhjemme og dage, hvor vi har været på en lille udflugt.
I den anden grøft: måske keder hun sig? Jeg har ikke givet hende legetøj endnu, jeg fornemmer, at det er ”for meget” for hende – men jeg kan jo tage fejl og understimulere hende? Vi snakker meget i løbet af dagen – når hun selv søger kontakt, dvs. jeg holder inde, når hun bryder øjenkontakten og starter igen, når hun vender tilbage efter et par minutter. Hun er meget opmærksom og ”svarer” mig, når jeg fx rækker tungen ud :o) Ind imellem ser hun også ud til at nyde at ligge alene og kigge ud af vinduet, hen mod en lampe eller lignende, så det lader jeg hende også gøre.
Jeg tror, vi var igennem appetitspringet lige op til denne urolige periode, hun suttede i hvert fald hver ca. 1-1½ time om aftenen (nogle gange begge bryster 2 gange) og til dels om dagen, men natten har hun hele tiden holdt på 2½-3 timers intervaller - hvilket jeg selvfølgelig er meget taknemmelig for :o)
Har du noget bud på, hvad der er galt? Vi er temmelig hudløse efter de her aftener og meget kede af ikke at kunne trøste vores datter, der er så ked af det.
Mange hilsner
Jenny