Brev:
Kravle, mad og sove?
21. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kravle, mad og sove?
Hej Helen
Så har jeg lige brug for lidt hjælp igen.
Jeg går i mødregruppe med min søn, hvor der i alt er syv børn, som er født indenfor en måneds tid. Min søn er den anden ældste, men på nær ham, kan alle de andre kravle, og fem af dem kan gå ved støtte.
Er der noget galt med min søn, siden han ikke kan nogen af delene?
Vi prøver dagligt at lægge ham på maven, men det kan han ikke lide og bliver som oftest sur. Han vil gerne stå på sine ben, når vi holder ham, men kan ikke finde ud af at gå fremad. Han sidder godt, når han sidder selv, men ind imellem mister han balancen og vælter. Kan vi gøre noget ved det, er det bare med at blive ved med at øve? Jeg har hørt, at hovedet kan tage skade, hvis han slår det for meget, er det rigtigt?
Han er ikke kræsen, spiser alt, hvad jeg putter i munden på ham, men hvis han selv får mad lagt foran sig, krammer han det og smider det på gulvet. Han putter det ikke i munden, men alle andre ting kommer han i munden. Er det bare at fortsætte med at lægge maden foran ham, så han selv får mulighed for at prøve?
Hvor mange måltider har han nu brug for om dagen? Han spiser godt både grød om morgenen, rugbrødshapsere til frokost, mos + familiens mad i stykker til aften og mellemmåltider bestående af tykmælk, frugt og/eller bolle.
Han kan ikke drikke af en kop, uden at han spilder meget. Hans undertænder støder mod koppen, men det er måske også ”bare” at øve? Jeg har givet ham vand af kop, siden han var knap fem måneder, og inden han fik tænder, drak han bedre, og der røg mindre ved siden af.
Han sover stadig ikke mere end 1-2 timer ad gangen om natten, men ved ikke, om du har flere råd mod det, eller det bare er sådan?
Jeg selv sov først igennem, da jeg var 2½ år, kan det være arveligt?
Det er godt nok hårdt og kan forstille mig, at det bliver endnu hårdere, når jeg skal starte på arbejde igen. Når han bliver lagt i seng omkring kl. 20:30, går det max en time, før han vågner første gang, og så ligger han lysvågen med store øjne og vil ikke sove mere. Hvad kan vi gøre ved det?
Hvor meget amning har han brug for nu?
Han vil meget gerne ammes og hygger sig meget med det, men det er blevet hårdere efter, at han har fået tænder, men hvordan forklarer jeg ham det? Vi er meget ”på” og har ikke mulighed for at få ham passet om aftenen/natten, da han har så meget brug for især mig. Han vil jo desværre ikke tage en flaske eller en sut.
Håber, du endnu engang vil hjælpe mig og min lille familie, for vi er ved at være godt frustrerede.
Mange hilsner
fra den fortvivlede