Svar: Har hun ondt i maven eller skal vi tilbyde hende mere mad?

15. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Fra dit tidligere brev ved jeg at din datter umiddelbart spiser hvad hun har behov for, det er således ikke mængden og indtaget der er et problem, men snarere at hun bruger lang tid på at spise og at efter et måltid fortsat virker lidt utilfreds og lidt urolig. Det lyder som om at hun har lidt svært ved at nedbryde mælken og derfor har en del uro i maven.

Normalt skal man ikke gå ind og give børn ekstra væske ved siden af deres mad, men til børn som græder meget og som generelt virker til at have meget uro i maven, da kan man godt en gang imellem med held give en lille smule kogt vand med sukker. Man ved at sukker virker smertestillende og samtidig så er det også min erfaring at nogle børn faktisk får en lille smule ro i maven af det kogte vand. Hvis de så samtidig får en sut, og kan sutte og dermed hjælpen maden igennem systemet, så kan man få en ret god afslappende effekt - for både forældre og barn.

Man blander 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og så giver man så meget meget lidt, det vil sige et par skefulde, svarende til 5-10ml og så en sut.

Derudover så kan du hjælpe hende med lidt lune omslag på maven. Du kan folde en stofble og stryge den varm, eller du kan rulle den sammen som en roulade og lune den i ovnen. Den skal ligge på risten og må ikke røre ovnens sider på grund af brandfare og så skal ovnen stå på ca 90 grader. Læg omslaget uden ...

Annonce

... på hendes sparkedragt eller bodystocking, rundt om livet så det får hende til at slappe af i sit tarmsystem.

Det der er med varme omslag er naturligvis at barnet ikke må blive overophedet, derfor skal man være sikker på hvad man gør, men effekten er der ofte tit - lidt lunt om livet og så puttet lidt i dynen og en sut...

Prøv også at give hende lidt massage - enten mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkelbevægelser rund og rundt om navlen i uret retning - gerne med lidt olie på fingrene, eller lidt rigtig babymassage, som måske vil få hende til at slappe af i hele kroppen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan også cykle med hendes ben og du kan give hende et lunt bad og kan også med held få hende til at slappe mere af ved at lægge hende på maven. Læg hende f.eks. på ammepuden, hvis du har sådan en eller på dynen hen over dine lår. Det er også en god idé at bære hende rundt med maven på din underarm - det hjælper hende til at slappe af og giver hende samtidig mulighed for at sige fra overfor kontakt, hvis hun er træt.

Det er således helt fint at du/ går rundt med hende, når hun er ked og træt, men prøv at vende hende om, så hun kigger væk, når I går rundt med hende. Altså med maven mod jeres underarm og ansigtet vender ned mod gulvet... håber du forstår hvad jeg mener - hun skal jo ikke hænge på hovedet:o)

Håber det hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor