Svar: Har hun ondt i maven eller skal vi tilbyde hende mere mad?
15. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Fra dit tidligere brev ved jeg at din datter umiddelbart spiser hvad hun har behov for, det er således ikke mængden og indtaget der er et problem, men snarere at hun bruger lang tid på at spise og at efter et måltid fortsat virker lidt utilfreds og lidt urolig. Det lyder som om at hun har lidt svært ved at nedbryde mælken og derfor har en del uro i maven.
Normalt skal man ikke gå ind og give børn ekstra væske ved siden af deres mad, men til børn som græder meget og som generelt virker til at have meget uro i maven, da kan man godt en gang imellem med held give en lille smule kogt vand med sukker. Man ved at sukker virker smertestillende og samtidig så er det også min erfaring at nogle børn faktisk får en lille smule ro i maven af det kogte vand. Hvis de så samtidig får en sut, og kan sutte og dermed hjælpen maden igennem systemet, så kan man få en ret god afslappende effekt - for både forældre og barn.
Man blander 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og så giver man så meget meget lidt, det vil sige et par skefulde, svarende til 5-10ml og så en sut.
Derudover så kan du hjælpe hende med lidt lune omslag på maven. Du kan folde en stofble og stryge den varm, eller du kan rulle den sammen som en roulade og lune den i ovnen. Den skal ligge på risten og må ikke røre ovnens sider på grund af brandfare og så skal ovnen stå på ca 90 grader. Læg omslaget uden på hendes sparkedragt eller bodystocking, rundt om livet så det får hende til at slappe af i sit tarmsystem.
Det der er med varme omslag er naturligvis at barnet ikke må blive overophedet, derfor skal man være sikker på hvad man gør, men effekten er der ofte tit - lidt lunt om livet og så puttet lidt i dynen og en sut...
Prøv også at give hende lidt massage - enten mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkelbevægelser rund og rundt om navlen i uret retning - gerne med lidt olie på fingrene, eller lidt rigtig babymassage, som måske vil få hende til at slappe af i hele kroppen.
Du kan også cykle med hendes ben og du kan give hende et lunt bad og kan også med held få hende til at slappe mere af ved at lægge hende på maven. Læg hende f.eks. på ammepuden, hvis du har sådan en eller på dynen hen over dine lår. Det er også en god idé at bære hende rundt med maven på din underarm - det hjælper hende til at slappe af og giver hende samtidig mulighed for at sige fra overfor kontakt, hvis hun er træt.
Det er således helt fint at du/ går rundt med hende, når hun er ked og træt, men prøv at vende hende om, så hun kigger væk, når I går rundt med hende. Altså med maven mod jeres underarm og ansigtet vender ned mod gulvet... håber du forstår hvad jeg mener - hun skal jo ikke hænge på hovedet:o)
Håber det hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske