Svar: Sødmælk, skorper, forberedelse på vuggestue.
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Med hensyn til sødmælk, så er det sådan at børn ikke har behov for komælk, men bør få modermælkserstatning eller modermælk. Danmark er et af de eneste lande, som siger at børn godt allerede fra 6 måneders alderen kan få lidt sødmælk, men dette er netop ud fra at vi vægter at barnets mad tager udgangspunkt i familiens mad og det er således ikke noget de skal have.
Fra 9 måneders alderen siger vi at de kan få lidt mere, at komælk kan udgøre en større del af deres indtag, men de skal samtidig fortsætte med modermælk eller modermælkserstatning til de er et år.
Din datter må godt få en lille smule sødmælk af kop og du kan bruge lidt sødmælk i f.eks. hendes havregrød. Du kan også tilbyde hende lidt A38, tykmælk eller lignende, men det er som sagt i meget små mængder - der er tale om smagsprøver!
Sødmælk har de sidste 20 år været anset som ernæringsmæssigt helt uegnet til børn under 6 måneder. Indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt. Endvidere kan sødmælk provokere mikroskopisk tarmblødning, specielt de første 6 måneder (dette skriver sst. i Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Med hensyn til skorper til så er det rigtigt at jeg ofte anbefaler at man giver børn i børn i 6-7 måneders alderen brødskorper, rigtige skorper man kan købe, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Ofte har børn lidt ondt for tænder på dette tidspunkt og at gnave i en skorpe hjælper på dette. Samtidig så giver det dem en mundmotorisk øvelse og også en smagsfornemmelse, som er vigtig. Det betyder ikke at børn i denne alder skal til at spise masser af brød ved siden af deres grød og man skal se på deres samlede indtag over dagen og tilbyde dem mere og mere variation. Derfor anbefaler jeg normalt også at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten grøntsagsmos. Det handler om at øge deres indtag af gluten stille og roligt.
Du kan også give en gulerod, som du selv nævner, eller noget agurk, det kan mange børn også rigtig godt lide. Mariekiks og lignende er ikke det bedste, men prøv med lidt af det du har hjemme - stykker af frugt, f.eks. appelsin og melon i en størrelse som hun kan holde i hånden, er også en mulighed - giv hende lidt at sutte på og sidde med, når I sidder ved bordet. Du skal naturligvis holde øje med at hun ikke får det galt i halsen og derfor skal hun altid være under opsyn.
Med hensyn til start i vuggestue, så kan jeg regne ud at hun her vil være omkring 8 måneder og derfor vil hun på det tidspunkt fortsat have behov for at sove to gange dagligt. Det vil således være nødvendigt at hun fortsat får sin formiddagslur og så en lur over middag og hun kan ikke være det eneste barn i vuggestuen, som har dette behov - der er vel andre børn under et år??? Uanset hvad, så skal de naturligvis putte hende, når hun har behov for det:o)
Hvad tid hun skal op og hvornår hun skal sove afhænger jo helt af hvad tid du skal møde på arbejde og hvad tid hun således bliver afleveret.
Hvis du skal møde på arbejde allerede kl. 8 og hun så skal afleveres allerede kl. 7.30 eller lignende, så vil hun sandsynligvis have behov for en formiddagslur allerede kl. 9. Hvis du først afleverer hende kl. 8, så behøver hun måske først at sove 9.30-10. Altså et tidspunkt som også passer fint til hendes alder nu.
Så kan hun spise frokost 11.30-12 - det plejer som du skriver at være deromkring og så kan hun blive puttet til middagslur omkring kl. 13... Det må passe nogenlunde med institutionens rytme og passer fint til Carolinas alder både nu og når hun er 8 måneder. Det lyder således nogenlunde passende med en formiddagslur mellem 9-10 og en middagslur mellem 12.30-13.
Du kan ikke træne hende på forhånd, men jeg tænker at den rytme I allerede vil have for dagen, vil passe fint til når hun skal passes. Prøv at kontakte institutionen og hør, hvad de tænker og hvordan de plejer at gøre.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o) Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske