Svar: Sødmælk, skorper, forberedelse på vuggestue.

13. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Med hensyn til sødmælk, så er det sådan at børn ikke har behov for komælk, men bør få modermælkserstatning eller modermælk. Danmark er et af de eneste lande, som siger at børn godt allerede fra 6 måneders alderen kan få lidt sødmælk, men dette er netop ud fra at vi vægter at barnets mad tager udgangspunkt i familiens mad og det er således ikke noget de skal have.

Fra 9 måneders alderen siger vi at de kan få lidt mere, at komælk kan udgøre en større del af deres indtag, men de skal samtidig fortsætte med modermælk eller modermælkserstatning til de er et år.

Din datter må godt få en lille smule sødmælk af kop og du kan bruge lidt sødmælk i f.eks. hendes havregrød. Du kan også tilbyde hende lidt A38, tykmælk eller lignende, men det er som sagt i meget små mængder - der er tale om smagsprøver!

Sødmælk har de sidste 20 år været anset som ernæringsmæssigt helt uegnet til børn under 6 måneder. Indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt. Endvidere kan sødmælk provokere mikroskopisk tarmblødning, specielt de første 6 måneder (dette skriver sst. i Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Med hensyn til skorper til så er det rigtigt at jeg ofte anbefaler at man giver børn i børn i 6-7 måneders alderen brødskorper, rigtige skorper man kan købe, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Ofte har børn lidt ondt for tænder på dette tidspunkt og at gnave i en skorpe hjælper på dette. Samtidig så giver det dem en mundmotorisk øvelse og også en smagsfornemmelse, som er vigtig. Det betyder ikke at børn i denne alder skal til at spise masser af brød ved siden af deres grød og man skal se på deres samlede indtag over dagen og tilbyde dem mere og mere variation. Derfor anbefaler jeg normalt også at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten grøntsagsmos. Det handler om at øge deres indtag af gluten stille og roligt.

Du kan også give en gulerod, som du selv nævner, eller noget agurk, det kan mange børn ...

Annonce

... også rigtig godt lide. Mariekiks og lignende er ikke det bedste, men prøv med lidt af det du har hjemme - stykker af frugt, f.eks. appelsin og melon i en størrelse som hun kan holde i hånden, er også en mulighed - giv hende lidt at sutte på og sidde med, når I sidder ved bordet. Du skal naturligvis holde øje med at hun ikke får det galt i halsen og derfor skal hun altid være under opsyn.

Med hensyn til start i vuggestue, så kan jeg regne ud at hun her vil være omkring 8 måneder og derfor vil hun på det tidspunkt fortsat have behov for at sove to gange dagligt. Det vil således være nødvendigt at hun fortsat får sin formiddagslur og så en lur over middag og hun kan ikke være det eneste barn i vuggestuen, som har dette behov - der er vel andre børn under et år??? Uanset hvad, så skal de naturligvis putte hende, når hun har behov for det:o)

Hvad tid hun skal op og hvornår hun skal sove afhænger jo helt af hvad tid du skal møde på arbejde og hvad tid hun således bliver afleveret.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du skal møde på arbejde allerede kl. 8 og hun så skal afleveres allerede kl. 7.30 eller lignende, så vil hun sandsynligvis have behov for en formiddagslur allerede kl. 9. Hvis du først afleverer hende kl. 8, så behøver hun måske først at sove 9.30-10. Altså et tidspunkt som også passer fint til hendes alder nu.

Så kan hun spise frokost 11.30-12 - det plejer som du skriver at være deromkring og så kan hun blive puttet til middagslur omkring kl. 13... Det må passe nogenlunde med institutionens rytme og passer fint til Carolinas alder både nu og når hun er 8 måneder. Det lyder således nogenlunde passende med en formiddagslur mellem 9-10 og en middagslur mellem 12.30-13.

Du kan ikke træne hende på forhånd, men jeg tænker at den rytme I allerede vil have for dagen, vil passe fint til når hun skal passes. Prøv at kontakte institutionen og hør, hvad de tænker og hvordan de plejer at gøre.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o) Held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor