Svar: Far på barsel - 10 mdr.

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære far

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver - og tak for din ærlighed og åbenhed :)

Det er bestemt ikke et spørgsmål om, at du "bare skal knibe ballerne sammen, tage dig sammen, bide i det sure æble og se tiden an". Det er rigtig godt, at du reagerer og er så åben omkring, hvordan du har det, og hvor svært det er lige nu, for det er det bedste udgangspunkt for at hjælpe dig og jeres lille familie - og det er vigtigt, at du taler med din læge omkring, hvordan du har det. Lægen vil sammen med dig kunne finde ud af, hvad du har behov for af støtte. Behandlingen vil ofte være samtaler med lægen, en psykolog eller psykiater, og nogle gange vælger man også at give medicin. Sammen med din læge finder I ud af, hvad du har brug for, og det er også din læge, som skal henvise dig videre:)

Dansk forskning viser, at ca. 7% af alle mænd får den depression i forbindelse med, at de bliver far. Det svarer til at mellem 4000-4500 danske mænd årligt får en fødselsdepression, så du er bestemt ikke den eneste! Og faktisk mener man, at tallene nok burde være højere - at der faktisk er langt flere mænd som får en fødselsdepression, men det er bare rigtig svært at finde dem, fordi mange mænd ikke rigtigt fortæller om det, men i stedet vælger at trække sig...

Nogle af de symptomer mænd får ligner de symptomer, som kvinder også får - det gælder feks. skyldfølelse og følelsen af, at man ikke gør det godt nok, ikke kan hjælpe på den måde, som man gerne vil... Det er naturligt, at man føler at man ikke er god nok til at varetage forældrerollen og de følelser du nævner som f.eks. "manglende frihedsfølelse", "svigt og angst", "tvivl", "hvad nu hvis..." osv. er helt normale følelser og tanker, når man har en fødselsdepression. Og så får mænd også nogle gange nogle andre følelser og symptomer - det kan f.eks. være en lyst til at flygte hjemmefra, eller en følelse af at der ligger alt for meget på ens skuldre, for meget man skal tage sig af. Det kan også være følelser som, at man ikke lever op til farrollen eller kan levere det, der forventes af en som far og som mand... Nogle mænd har en daglig følelse af ikke at slå til, andre har den følelse en gang imellem. Nogle mænd græder hele tiden, andre mænd græder mindre, men går konstant rundt og føler sig kede af det indeni...

Det er også helt naturligt ikke at kunne holde sit barn ud. Du ...

Annonce

... kan synes, at jeres dreng græder for meget, eller kræver for meget - nogle fædre bliver vrede på barnet, noget har negative tanker omkring deres barn...

Ting du ellers synes er sjove er måske ikke sjove mere. Det bliver sværere og sværere at se ting fra den humoristiske side. Ting der tidligere har glædet dig og interesseret dig er pludselig ikke interessante mere...

Nogen får også vredesudbrud og kan have rigtig svært ved at styre deres temperament. Nogen fædre har rigtig svært ved at sove - de føler sig enormt trætte, men falder ikke i søvn, når de lægger sig og forsøger at sove... Din stresstærskel kan være lav - ting der tidligere blev opfattet som bagateller, reagerer du måske nu meget hurtigt og voldsomt på - små ting får stor betydning, og der skal måske ikke ret meget til, før du bliver vred eller måske ked af det...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der kan være mange årsager til, at man får en fødselsdepression f.eks. kan din egen opvækst og baggrund spille ind. Det kan f.eks. have betydning, hvordan du selv er blevet reageret på som barn, hvordan dine forældre har været der for dig, reageret på dig og dine behov, da du var lille, stort barn og teenager... og er der sådanne ting som spiller ind hos jer, så er det vigtigt, at du får sat lidt ord på den historie, som du måske har med dig - og her er det rigtig godt, at du taler med din kæreste, men det kan også være rigtig godt at tale med lægen eller med en psykolog.

Derfor er det rigtig vigtigt, at du beder om hjælp og altså starter med at ringe til jeres læge. Bed lægen om at sætte ekstra tid af, så der er tid til, at I kan tale ordentligt sammen. Tag evt. det brev med, som du har skrevet til mig, hvis du synes det er svært at sætte ord på det hele igen, så lad din læge læse, hvad du skriver :) Hvis din læge ikke tager dig alvorligt, så bed om at få en anden læge. Fordi mænds reaktioner godt kan afvige fra den normale opfattelse af depressionssymptomer, så er det nogle gange svært at blive taget helt alvorligt og lyttet til - og derfor er det vigtigt, at du holder fast i, at du har det dårligt og har brug for hjælp.

Rigtig meget held og lykke - og stort knus med på vejen. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er en meget sød, omsorgsfuld og rigtig god far! Det lyser langt ud af dit brev :)

Jeg håber, at du får den hjælp du har brug for, og jeg hører naturligvis meget gerne fra dig igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina