Far på barsel - 10 mdr.

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Far på barsel - 10 mdr.

Hej Helen

Min kæreste og jeg har læst mange af dine svar og har nydt at kunne søge råd herinde.. tak for det!

Nu har jeg, faren, brug for din hjælp, så håber du kan give nogle gode råd til mig også.
Vores søn på 10 mdr er glad, generelt nem, meget rytmisk dagligdag med faste tidspunkter for søvn samt mad osv. Sover stort set igennem hver nat men enkelte opvågninger men falder hurtigt i søvn igen. Han sover stadig i mellem os da det bare har virket bedre siden han omkring 5 måneders alderen ikke gad sove i sengen ved siden af mor, så nu har han sovet imellem os lige siden, hvilket fungere men han skal ind til sig selv snart. Men da vi ved at han pt er i tigerspring nr.7 og jeg, faren, lige er påbegyndt på 2 måneders barsel fra d.1/2 til 9/4,(starter i vuggestue d.3/4) venter vi lige lidt endnu. Måske begynder vi i marts.

Mit problem lyder måske underlig og måske ikke noget du har stødt på før?
Men jeg havde i forbindelse med fødslen en lille fødselsdepression, mente vores sundhedsplejerske. Jeg kunne simpelthen ikke “finde mig tilrette” i den nye ekstreme verden som forældre. Total konstrast til det liv før. Jeg savnede friheden osv. Skal ikke lyde ondt selvom det måske lyder sådan, men sådan havde jeg det. Græd nogle gange og brugte min kærestes støtte meget. Det tog nogle uger men har hele tiden kunne mærke helt inde at jeg har til tider svært ved at være alene med vores søn. Elsker ham og elsker hans smil men ansvaret og alt mulig er overvældende.

Nu står jeg så i den situation at ...

Annonce

... jeg har været på barsel i over en uge og brød sammen igår da han ikk ville sove.
Jeg har hver dag i denne uge snakket med min kæreste når hun er kommet hjem fra arbejde og prøvet at sætte ord på hvad det er der gør at jeg ikke føler mig tilpas i rollen når jeg er alene. Hvis jeg skal samle alle tankerne er det nok disse ting jeg føler mest:

- Friheden er væk
- Gør jeg tingene rigtigt? Tvivl
- Hvad nu hvis det ikke lykkes at putte, made osv? Hvad gør jeg så?
- Svigt og angst

Jeg kigger hele tiden på klokken og glæder mig til min kæreste kommer hjem. Jeg nyder når jeg går en tur med vores søn, som ofte bliver 30-60 min da jeg så har kontrol og han observere omgivelserne. Jeg vil gerne nyde tiden men synes jeg ikke jeg gør.

Jeg synes det er skide irriterende og svagt da jeg burde nyde tiden med vores søn I stedet for at tælle minutter til at han skal putte, spise eller en gåtur for der ved jeg nogenlunde hvad der skal ske og der føler jeg mere tryghed. Tiden imellem de faste rytmer kan jeg ikke lide. Medmindre han sidder og leger selv, så er det okay, men føler ærligtalt ikke jeg kan/gider (lyder forkert) lege med ham og aktivere ham.

Jeg er psykisk ude i torvene og håber du kan give et råd.
Har du hørt noget lignende før?

Min kæreste og jeg snakkede kort igår om professionel hjælp af en psykolog fx eller om jeg bare skal knibe ballerne sammen, tage mig sammen, bide i det sure æble og se tiden an?

Jeg håber du kan finde hovede og hale i min besked!

På forhånd tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.