Svar: Dilemma i forhold til institutionsstart
10. december 2014
Alder:
22 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen:)
Det er et rigtigt svært dilemma, du beskriver - for du ved jo, hvad I har, men ikke helt hvad fremtiden bringer. Og det er naturligt svært at tage ham ud af dagplejen, når han endelig viser tegn på at trives og har knyttet sig til sin dagplejer.
Som jeg ser det er skiftet dog uundgåeligt - han skal skifte på et tidspunkt og inden for rimelig kort tid, uanset hvad, så skal han skifte til børnehave i november.
Jeg synes fakisk, at det lyder som en god idé, at lade ham blive i sin dagpleje vinteren og foråret over og så lade ham skifte til den integrerede institution til sommer, som I har planlagt. På den måde får han et halvt år mere i dagplejen, som han kender og er tryg ved og vil naturligt vokse ved at være der. Samtidig er vinterperioden ofte fyldt med forskellige sygdomme, så at lade ham blive i dagplejen i den periode er en god idé. Hvis han først skifter i november, så kommer sandsynligvis en ny periode med forskellige sygdomme og det er måske ikke så rart samtidig med, at man skal køres ind et nyt sted.
Derudover giver sommeren jer mulighed for at tilbyde ham en længere indkøringsperiode og bruge tiden godt sammen med ham, så han bliver tryg og glad for det nye sted. Det vil samtidig være dejlig for ham, at kunne komme mere ud, lege på legepladsen osv. Og når han er 2-2.5 år gammel, vil han naturligt begynde at lege med de andre børn på en anden måde. Hans lyst til og muligheder for at lege med børnene i vuggestuen passer derfor rigtig fint til sommer.
Så ud fra det du fortæller, så tænker jeg altså at det lyder som en god idé, at bibeholde beslutningen om at lade ham skifte til institutionen til sommer, hvor I kan give ham en god indkøringsperiode og hvor han sandsynligvis ikke vil blive ramt af sygdom i samme grad osv.
Håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske