Dilemma i forhold til institutionsstart

10. december 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Dilemma i forhold til institutionsstart

Kære Helen

Jeg har en søn på 22 måneder som går i en dagpleje, som han er rigtig glad for. Det har taget lang tid at køre ham ind, og han har været meget syg i løbet af de første 12 måneder derhenne, så han har ofte holdt "pauser" derfra under sygdom, hvilket har resulteret i en længere etablering af et "tryghedsforløb".

Min mand og jeg har nu købt hus 25 minutters kørsel fra dagplejen, og vores søn skal jo starte i børnehave i november næste år. Jeg har skrevet ham op i en integreret vuggestue/børnehave i byen, hvor vi nu bor, fra juli måned, da vi på den måde har en lang sommerferie til at køre ham ordentlig ind. Ligeledes tænkte min mand og jeg, at det ville være dejligt for ham at lære nogle andre børn at kende i vuggestuen, inden han skal starte i børnehaven et par måneder senere. De to ting har været med til, at vi tænkte, det ville være bedre for ham at starte et nyt sted til sommer allerede.

Nu er jeg i mellemtiden blevet i tvivl, da jeg kan se, at han virkelig er ...

Annonce

... glad for sin dagplejemor, og jeg kan mærke mit moderhjerte bløde ved tanken om at han skal væk derfra allerede. Ligeledes er han ved at være en af de "store" nu, hvilket jeg håber kan booste hans selvtillid lidt. Han har altid været lidt forsigtig omkring andre børn. Bl.a. er han ikke en som tager legetøj fra de andre, og han tager sjældent noget tilbage, hvis nogen stjæler noget fra ham. Han græder også, hvis der kommer nogle voksne, som han ikke kender, og søger fluks hen til sin dagplejemor, hvis dette sker, og jeg har fornemmelsen af, at hun virkelig støtter ham. Der sker små udviklinger i ham på dette "usikkerhedsområde" hver uge, og han bliver mere og mere modig.

Mit spørgsmål til dig er, om jeg skal lade ham blive i den dagpleje, han er i nu og lade ham modne, eller om jeg skal foretaget skiftet til sommer, hvor der er rigeligt med tid til at køre ham ind? Jeg er virkelig i tvivl, og det fylder alt for meget i mit hoved og hjerte nu.

De bedste hilsner,

Den fortvivlede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig