Brev:
Dilemma i forhold til institutionsstart
10. december 2014
Alder:
22 mdr.
Dilemma i forhold til institutionsstart
Kære Helen
Jeg har en søn på 22 måneder som går i en dagpleje, som han er rigtig glad for. Det har taget lang tid at køre ham ind, og han har været meget syg i løbet af de første 12 måneder derhenne, så han har ofte holdt "pauser" derfra under sygdom, hvilket har resulteret i en længere etablering af et "tryghedsforløb".
Min mand og jeg har nu købt hus 25 minutters kørsel fra dagplejen, og vores søn skal jo starte i børnehave i november næste år. Jeg har skrevet ham op i en integreret vuggestue/børnehave i byen, hvor vi nu bor, fra juli måned, da vi på den måde har en lang sommerferie til at køre ham ordentlig ind. Ligeledes tænkte min mand og jeg, at det ville være dejligt for ham at lære nogle andre børn at kende i vuggestuen, inden han skal starte i børnehaven et par måneder senere. De to ting har været med til, at vi tænkte, det ville være bedre for ham at starte et nyt sted til sommer allerede.
Nu er jeg i mellemtiden blevet i tvivl, da jeg kan se, at han virkelig er glad for sin dagplejemor, og jeg kan mærke mit moderhjerte bløde ved tanken om at han skal væk derfra allerede. Ligeledes er han ved at være en af de "store" nu, hvilket jeg håber kan booste hans selvtillid lidt. Han har altid været lidt forsigtig omkring andre børn. Bl.a. er han ikke en som tager legetøj fra de andre, og han tager sjældent noget tilbage, hvis nogen stjæler noget fra ham. Han græder også, hvis der kommer nogle voksne, som han ikke kender, og søger fluks hen til sin dagplejemor, hvis dette sker, og jeg har fornemmelsen af, at hun virkelig støtter ham. Der sker små udviklinger i ham på dette "usikkerhedsområde" hver uge, og han bliver mere og mere modig.
Mit spørgsmål til dig er, om jeg skal lade ham blive i den dagpleje, han er i nu og lade ham modne, eller om jeg skal foretaget skiftet til sommer, hvor der er rigeligt med tid til at køre ham ind? Jeg er virkelig i tvivl, og det fylder alt for meget i mit hoved og hjerte nu.
De bedste hilsner,
Den fortvivlede mor