Svar: Sluger luft - 3 år
8. december 2014
Alder:
3 år
Kære Monica
Tak for dit brev :)
Jeg forstår godt din beskrivelse, og umiddelbart tænker jeg, at det må være lidt ubehageligt for jeres dreng, hvis det at han sluger luft ofte udløser et hosteanfald. Jeg tænker derfor, om I om natten måske skulle lade ham have sin sut i stedet… Det er vigtigt, at han sover godt, og at søvnen ikke afbrydes igen og igen hele natten igennem. Og I har jo også brug for jeres søvn om natten:)
Det er naturligvis rigtig godt, at I har minimeret hans behov for sut, og det vil være rigtig godt, at han ikke har sut i munden hele tiden. Giv sutten en fast plads, hvor den ligger, og så får han den kun, når han skal sove.
I dagtimerne vil det være en god idé at forsøge om I kan aflede ham, så han kommer til at tænke på noget andet end at sluge luft. Det er godt at aflede og få hans fokus drejet over på noget andet, så lysten til at lave "sluge-luft-lyd" naturligt mindskes. Hvis I er meget opmærksomme på ham, når han gør det, kommenterer på det, beder ham lade være osv. så er der en vis risiko for, at han finder det mere interessant at blive ved og derfor øger sit behov for at gøre det.
Jeg tænker ikke, at det er skadeligt at sluge for meget luft - men ud over at han kan hoste af det, så vil han ofte også bøvse og prutte mere. Han skal jo af med luften igen på den ene eller anden måde. Han kan også få ondt i maven fordi maven bliver oppustet, og det kan naturligvis være mindre rart.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske