Svar: Børnehavevalget
9. september 2014
Alder:
23 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og tak for de søde ord om mine svar, det er rigtig dejligt at høre, at I kan bruge både de svar I modtager og de svar, jeg giver til andre, tak:)
Det er rigtig vigtigt at I har tillid til stedet, som skal passe jeres dreng. I skal have tillid til pædagogerne, som er omkring jeres dreng dagligt. I skal have tillid til ledelsen og en god mavefornemmelse, der siger jer, at han er i de bedste hænder. Vi kan som forældre ikke aflevere vores barn, hvis vi ikke kan føle os fuldstændig sikre på, at de der passer vores barn, vitterligt tager sig bedst muligt af vores barn. Så den følelse skal I have - hvis I ikke har dette, fordi der er sket nogle ting i forbindelse med lukning af vuggestuen, så synes jeg det er helt relevant, at I overvejer, om han er det rigtige sted.
I første omgang tænker jeg dog, at det vil være naturligt, at I drøfter jeres bekymring med ledelsen. At I beder om at få en samtale, hvor I drøfter noget af dette, som bekymrer jer og som gør jer i tvivl. I kan også drøfte jeres bekymringer med forældrerådet og høre, hvad deres oplevelse er - måske har flere forældre i børnegruppen en usikkerhed netop nu. Det lyder jo som om, at der er sket større ændringer, en vuggestue er lukket, børn er blevet flyttet - mange skal omstille sig og det giver naturligt usikkerhed.
Jeg tænker at flere er lidt i tvivl om, hvad der egentlig sker, og hvordan de skal forholde sig - forældre er usikre, personalet er usikre, børnene oplever også en ændring, som de naturligt reagerer på - nogle børn bliver måske ekstra urolige, andre trækker sig, nogle græder mere osv. Og det er vigtigt at der er ressourcer og overskud til at rumme dette, rumme det hele, for der er mange ting, som er forandret.
Så måske er løsningen hos jer at bede om at der bliver holdt et forældremøde, hvor man kan tale om, hvad der er sket, hvorfor osv. - men også om, hvordan man nu kan se fremad og netop drøfte, hvad man fra ledelsens side nu vil gøre, for at det igen bliver en tryg og rar hverdag for alle - både børn, forældre og pædagoger. Du skriver at I sammen med et par andre forældre, har været i dialog omkring det - men det lyder "lidt løst" og jeg tænker, at I er nødt til at bede om et rigtigt møde, hvor tingene bliver drøftet godt igennem. Hvor der er tid nok til at tale sammen og alle kan komme med input.
Og så tænker jeg, at I herefter, alt efter hvordan disse snakke forløber, må tage en vurdering af, hvad I så synes passer bedst til jer og jeres dreng.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske