Brev:
Børnehavevalget
9. september 2014
Alder:
23 mdr.
Børnehavevalget
Kære Helen.
Også ved dette spørgsmål, skal du have ros og anerkendelse for dine brugbare og gode svar på mine og andres spørgsmål. Jeg læser din brevkasse og nyhedsbreve med stor glæde.
Denne gang skriver jeg til dig ang. vores søns daginstitution. Han har for ganske nyligt måtte skifte institution, da hans gamle vuggestue måtte lukke. Det var vi rigtig kede af, da vi var meget glade for hans lille institution. Nu er han sammen med de andre børn fra hans stue og gamle vuggestue flyttet til en større integreret institution i nærheden, som er organiseret sammen med den gamle vuggestue.
Som udgangspunkt er det fine forhold med større legeplads og indendørsrum med mulighed for fysisk udfoldelse samt en række gode rum til læsning, kreativ leg m.m. Personalet er vi også bekendt med fra tidligere, og vi er glade for og trygge ved dem.
Der er dog et men - for vi er som forældre ikke trygge ved ledelsen i den nye institution grundet den måde, lukningen af hans gamle vuggestue foregik på. Vi har været i dialog med dem om det sammen med nogle andre forældre og naturligvis er det hele fortsat nyt, men det skaber tvivl for os, om vores søn skal fortsætte i børnehave samme sted, når den tid kommer.
Vi prioriterer hans trivsel højt og vil naturligvis gerne, at han kan fortsætte med at have gode relationer til de børn, han allerede kender. Samtidig kender vi ham som et nysgerrigt barn, der også er god til nye mennesker - og er derfor ikke bekymrede for, at han ikke ville kunne danne nye venskaber i en evt. ny institution.
Der er naturligvis mange muligheder ift. børnehaver - og han har klart brug for et sted med plads til fysisk udfoldelse og samtidig mulighed for at dyrke fordybelse, sprog, kreativ leg m.m.
Kort og godt: man ved, hvad man har - men ikke hvad man får, når det kommer til daginstitutioner. Samtidig sidder vi med en følelse af, at han ville kunne få plads et bedre sted, hvor vi også har tillid til stedet. Og omvendt, er det groft sagt et spørgsmål om, at vi må bide vores manglende tillid i os - hvordan skaber man tilliden til ledelsen igen?
Mange hilsner
fra forældrene.