Svar: Institution eller ej?

26. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvorvidt vi vælger at holde vores børn hjemme eller sende dem i dagpleje eller vuggestue er meget individuelt, og det er her vigtigt at man vælger den løsning, som man tror både barn og forældre vil trives bedst med.

Nogle nyder at være hjemmegående, og vil give alt hvad de kan, for at have det første år eller to hjemme sammen med børnene - og andre har brug for at komme ud, de trives ikke med dagligdagen hjemme 24 timer i døgnet. Hvis du kan mærke, at du som mor og I som familie, vil trives rigtig godt med at du går hjemme, så synes jeg bestemt at du skal gøre det - når I har råd til det. Modsat, hvis du har det sådan, at du ikke synes det er specielt hyggeligt, og du ender med at blive irriteret på dit barn og på din mand, fordi det at være hjemme hele tiden bare ikke er dig, ja så skal du naturligvis ikke være hjemme. Så kan det være bedre at have barnet i dagpleje og institution, så når I så er sammen, så er det en tid alle værdsætter og nyder.

Generelt må man nok sige, at det at sende børn i dagpleje og vuggestue jo er noget, der er kommet i takt med at kvinderne blev aktive på arbejdsmarkedet - og det er naturligvis rigtig godt og fint, at vi kvinder kan arbejde den dag i dag, også selvom vi får børn. Men som udgangspunkt har små børn jo ikke brug for at komme væk hjemmefra i mange timer hver dag. De har brug for de nære og tætte relationer, brug for at være sammen med deres familie.

Skal jeg sætte alder på, så vil jeg sige at de fleste børn under 1.5-2 år jo leger meget med sig selv. Og det betyder, at når de er ude, bliver passet blandt andre børn, så nyder de naturligt at være sammen med de andre, de spejler sig i de andre, oplever, lærer en masse osv. men de leger ikke sammen. Så behovet for at være sammen med andre børn i forhold til at lege med dem, er ikke stort, hvis det overhovedet er til stede hos de mindste:) Når børn bliver 2 år, så har de til gengæld ofte stor glæde af at ...

Annonce

... lege med andre børn og i 2-3 års alderen begynder mange børn at lege rollelege som "far, mor, børn" og de har derfor på en anden måde glæde af at være sammen med andre.

Ifølge Danmarks statistik, så er Danmark det land i Norden, hvor børn kommer tidligst i institution. Tal fra 2011 viser at 18 % af børn under 1 år kommer i daginstitution eller dagpleje - hvor det er 4 % i Norge, 1 % i Finland og 0 % i Sverige.

Når det gælder de 1 årige børn, så går 86 % af de danske børn i institution, 71 % af de norske børn, 49 % af de svenske børn og 30 % af de finske børn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Udfordringen, når man vælger at gå hjemme, er ofte at der ikke er nogen børn. Der er ingen børn på vejen, alle er i institution og derfor er muligheden for at lege med andre minimeret - og det vil naturligt stille lidt krav til dig som mor - det betyder at det vil være godt at tage på legeplads, gå til rytmik og bevægelse, babysvømning eller andet, hvor I kommer ud og møder andre børn og forældre. Der er i de fleste kommuner også legestuer, hvor man kan mødes et par timer af gangen et par gange af ugen, så man som hjemmegående netop kan mødes med andre hjemmegående og børnene kan lege sammen.

Man kan naturligvis også vælge at have en vuggestueplads eller dagplejeplads og så bruge den deltids - nogle kommuner tilbyder deltidspladser og du kan naturligvis undersøge om det er muligt, hvor I bor.

Nogle kommuner har 2-års børnehaver, hvor barnet kan starte, når det er to år gammelt og i andre kommuner har man kun børnehaver, fra 3 års alderen. Det kan naturligvis også spille ind på dit valg. Og nogle kommuner tilbyder også økonomisk støtte til at passe egne børn, - det kan også være værd at undersøge.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og vælge det, som du tænker vil passe jer bedst - og husk - man kan jo altid vælge om, hvis du vælger at gå hjemme til dit barn er 1 år, så kan du jo se, hvad tiden bringer der og hvad du/I så har lyst til og behov for :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla