Svar: Institution eller ej?
26. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvorvidt vi vælger at holde vores børn hjemme eller sende dem i dagpleje eller vuggestue er meget individuelt, og det er her vigtigt at man vælger den løsning, som man tror både barn og forældre vil trives bedst med.
Nogle nyder at være hjemmegående, og vil give alt hvad de kan, for at have det første år eller to hjemme sammen med børnene - og andre har brug for at komme ud, de trives ikke med dagligdagen hjemme 24 timer i døgnet. Hvis du kan mærke, at du som mor og I som familie, vil trives rigtig godt med at du går hjemme, så synes jeg bestemt at du skal gøre det - når I har råd til det. Modsat, hvis du har det sådan, at du ikke synes det er specielt hyggeligt, og du ender med at blive irriteret på dit barn og på din mand, fordi det at være hjemme hele tiden bare ikke er dig, ja så skal du naturligvis ikke være hjemme. Så kan det være bedre at have barnet i dagpleje og institution, så når I så er sammen, så er det en tid alle værdsætter og nyder.
Generelt må man nok sige, at det at sende børn i dagpleje og vuggestue jo er noget, der er kommet i takt med at kvinderne blev aktive på arbejdsmarkedet - og det er naturligvis rigtig godt og fint, at vi kvinder kan arbejde den dag i dag, også selvom vi får børn. Men som udgangspunkt har små børn jo ikke brug for at komme væk hjemmefra i mange timer hver dag. De har brug for de nære og tætte relationer, brug for at være sammen med deres familie.
Skal jeg sætte alder på, så vil jeg sige at de fleste børn under 1.5-2 år jo leger meget med sig selv. Og det betyder, at når de er ude, bliver passet blandt andre børn, så nyder de naturligt at være sammen med de andre, de spejler sig i de andre, oplever, lærer en masse osv. men de leger ikke sammen. Så behovet for at være sammen med andre børn i forhold til at lege med dem, er ikke stort, hvis det overhovedet er til stede hos de mindste:) Når børn bliver 2 år, så har de til gengæld ofte stor glæde af at lege med andre børn og i 2-3 års alderen begynder mange børn at lege rollelege som "far, mor, børn" og de har derfor på en anden måde glæde af at være sammen med andre.
Ifølge Danmarks statistik, så er Danmark det land i Norden, hvor børn kommer tidligst i institution. Tal fra 2011 viser at 18 % af børn under 1 år kommer i daginstitution eller dagpleje - hvor det er 4 % i Norge, 1 % i Finland og 0 % i Sverige.
Når det gælder de 1 årige børn, så går 86 % af de danske børn i institution, 71 % af de norske børn, 49 % af de svenske børn og 30 % af de finske børn.
Udfordringen, når man vælger at gå hjemme, er ofte at der ikke er nogen børn. Der er ingen børn på vejen, alle er i institution og derfor er muligheden for at lege med andre minimeret - og det vil naturligt stille lidt krav til dig som mor - det betyder at det vil være godt at tage på legeplads, gå til rytmik og bevægelse, babysvømning eller andet, hvor I kommer ud og møder andre børn og forældre. Der er i de fleste kommuner også legestuer, hvor man kan mødes et par timer af gangen et par gange af ugen, så man som hjemmegående netop kan mødes med andre hjemmegående og børnene kan lege sammen.
Man kan naturligvis også vælge at have en vuggestueplads eller dagplejeplads og så bruge den deltids - nogle kommuner tilbyder deltidspladser og du kan naturligvis undersøge om det er muligt, hvor I bor.
Nogle kommuner har 2-års børnehaver, hvor barnet kan starte, når det er to år gammelt og i andre kommuner har man kun børnehaver, fra 3 års alderen. Det kan naturligvis også spille ind på dit valg. Og nogle kommuner tilbyder også økonomisk støtte til at passe egne børn, - det kan også være værd at undersøge.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og vælge det, som du tænker vil passe jer bedst - og husk - man kan jo altid vælge om, hvis du vælger at gå hjemme til dit barn er 1 år, så kan du jo se, hvad tiden bringer der og hvad du/I så har lyst til og behov for :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske