Svar: Negle og lidt af hvert

9. juli 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kristina

Tak for dit brev og alle dine fine spørgsmål, som jeg vil besvare i den rækkefølge de stilles:)

De fleste børns negle begynder at blive hårde nok til at blive klippet omkring 5-6 ugers alderen, men der kan være individuelle forskelle. Neglen skal slippe blommen af fingeren, det vil sige at den skal adskille sig fra huden på fingeren og skal være hård - først der kan du klippe dem. Ellers anbefales det at du meget forsigtigt med dine egne fingre og negle fjerner den spids af hans negl, som du oplever irriterer ham.

Med hensyn til afføring, så lyder det som en god idé at du i første omgang øger ham i grøn Allomin, så han i stedet for at få 2 flasker af den grønne tilbydes 3 flasker. Grøn Allomin er fuldgyldig, hvilket betyder, at han kan leve udelukkende af det, hvis han har brug for det, så der sker ikke noget ved at du prøver at øge hans indtag af den grønne Allomin, for at se om det vil have en positiv effekt på hans mave.

Afføring hos små børn kan se meget forskellig ud og det vigtigste er, at barnet trives, udvikler sig og tydeligvis har det godt. Det er naturligt at barnet presser og laver grimasser, når det har afføring, men det må ikke gøre ondt at komme af med afføringen og afføringen må ikke være knoldet og hård, men skal være let for barnet at komme af med.

De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.

Hos et barn som får modermælkserstatning, vil afføringen godt kunne være mere grønlig i farven- det gælder også når man giver en syrnet erstatning, som grøn Allomin. Det anbefales at jeres dreng har afføring mindst en gang i døgnet. Og det lyder fint at han har afføring to gang i døgnet lige nu.

Hvis du oplever, at ...

Annonce

... hans afføring bliver mere hård, knoldet, det gør ondt på ham at komme af med, han har ondt i maven, han har ikke afføring mindst en gang i døgnet - ja så vil det være en god idé at give ham laktulose. Laktulose virker ved at gøre afføringen blød, så den er lettere for ham at komme af med - og påvirker ikke tarmens bevægelser, som andre afføringsmidler kan gøre. Og det er bestemt at foretrække at give lidt laktulose fremfor at han har ondt i maven og ikke trives.

Med hensyn til det blålige skær omkring munden, så kan dette være meget normalt. Hvis han er en meget lys dreng, altså lys i huden, så kan blodkarrene nogle gange ses tydeligt og det kan give et blåligt skær. Det kan også være fordi han fryser lidt, når han ligger på puslebordet og får alt tøjet af ....

Men når det er sagt, så skal det naturligvis lige tjekkes og jeg vil anbefale dig at du får jeres læge til at lytte på hjerte og lunger. Det er ikke sikkert at der er noget, men han skal lige lyttes på for en sikkerheds skyld :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I forhold til hans mælkeindtag, så lyde det som om at han lige nu spiser meget - men fra dit tidligere brev ved jeg at han har haft svært ved at sove og måske har han lige nu behov for den ekstra mælk og sover lige nu bedre - og det er helt okay. I skal dog være opmærksomme på at han ikke kommer til at overspise. Når børn spiser af en flaske, så kan de let få lidt for meget, fordi mælken løber let til dem. Derudover varer et flaskemåltid ofte ikke så længe og børn der får flaske, kan godt have et ekstra suttebehov. Det er derfor en god idé at give den mængde mælk, som han udregnet har behov for og så give ham en sut at sutte på, når han har fået sin mælk. På den måde kan I stille lidt af hans suttebehov uden at give ham ekstra mælk i maven. Det at sutte sætter også gange i tarmperistaltikken / tarmbevægelserne og det kan være en rigtig god idé at lære ham at bruge sut, hvis han ikke allerede gør det:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!