Svar: Opstart i dagpleje
21. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Mor til lille vims
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer - hvor dejligt! :)
Det lyder også som om at det vil passe rigtig godt at starte i dagpleje for jeres datter, når hun er 16 måneder. Det er, som du selv er inde på, et godt tidspunkt på mange måder. Og hvor dejligt at du har mulighed for at gå hjemme så længe:)
Det er rigtigt, at hun i den alder begynder at have lidt bevidsthed om at I er der, selvom I ikke kan ses. Derfor kan det være lettere at køre hende ind i dagpleje her. Det vil være en rigtig god idé at I inden øver det at sige "farvel" og "god dag". Det kan I gøre som en helt naturlig ting i hverdagen. At sige farvel, når du eller far kører, vinke i vinduet eller lignende og forsøge at efterligne den situation som jeres datter naturligt vi opleve, når hun skal i dagpleje.
Det vil også være en god idé at lege gemmeleg med hende, hvor I skiftes til at gemme jer og hvor hun så samme med den anden forældre skal finde den der har gemt sig. Den der gemmer sig kan sige lyde, som I kan lytte og gå efter og på den måde stille og roligt lærer hende, at man ved at lytte kan høre at den anden er der og at man kan flytte sig fra rum til rum og lede efter den anden.
Og så kan det være en god idé at give hende et lille fotoalbum med i dagplejen, så hun hvis hun savner jer eller er i tvivl om, hvor I er, kan kikke på billedet og dagplejer kan berolige og betrygge "det er mor og far, de kommer igen", så hun på den måde hjælpes til at forstå, at I ikke er forsvundet helt :)
En indkøringsplan kan se således ud:
2-3 dage, hvor du er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter at her er hyggeligt og dejligt at være. Lidt ligesom når du nu er på biblioteket, i legestue eller lignende.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af dagplejer osv. Hvor hurtigt du skal gå efter aflevering afhænger af hvordan jeres datter reagerer. Nogle gange vil det være godt at være der lidt tid, og hjælpe hende igang med leg osv. hvorefter man så vinker farvel og går. Andre gange vil det være meget bedre at aflevere hende i favnen på dagplejer og gå med det samme, så det er dagplejer, der vinker farvel i vinduet, beroliger og hjælper igang med dagens aktiviteter.
Hvis du bliver hængende for længe i dagplejen, så kan du risikere at hun tolker det som om at noget er galt, at du er utryg ved at gå og ved at lade hende blive. Derfor kan det nogle gange være godt at aflevere hende direkte i favnen hos dagplejer, fordi du derved signalerer at "nu passer dagplejer på dig" og derefter sige farvel og så gå. Din datter vil måske bedre lade sig trøste af dagplejer, hvis hun bliver ked af det, fordi hun har oplevet denne tillid fra dig ...
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spiser, lege med de andre, puttes til lur og tages op af dagplejer, hvorefter du så kommer og henter hende igen. Når hun har oplevet både at spise og at sove på stedet, har hun haft en rutine der og vil naturligt blive glad for at vågne og se at du er der igen :)
Og så er det tid til at lade hende være i dagpleje lidt længere tid og naturligvis forsøge at være fleksible i forhold til hvad signaler hun sender og hvordan det hele går.
Mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en urolig periode, men det er helt naturligt og hænger sammen med den alder og store udvikling de går igennem. Netop når I starter i 16 måneders alderen, så vil hun kunne nå at blive kørt lidt ind inden denne næste periode opstår .. :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og også giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke med det! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske