Svar: Tandbørstning - 23 mdr.
4. oktober 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Bassens mor
Ofte kan det hjælpe at ændre helt på rutinen omkring tandbørstning. Det vil sige, at hvis det er mor der plejer at børste tænder, så kan far forsøge i stedet for. Hvis I plejer at gøre det på badeværelset, så kan I gøre det i stuen i stedet for. Hvis han plejer at sidde op, så kan han prøve at ligge ned. Hvis I plejer at have ham foran jer, så kan I prøve at sætte ham foran et spejl, så han kan følge med i hvad der sker ... og så videre. Det handler altså meget om at prøve at tænke en ny situation ind, få brudt det mønster I er havnet i, hvor han allerede bliver ulykkelig, ligeså snart I får fundet tandbørsten frem.
Derudover så handler det også om at få gjort ham tryg igen og du er her nødt til at se lidt igennem fingre med, at tænderne ikke bliver børstet helt så grundigt i nogle dage. Det er vigtigt at han får børstet tænder morgen og aften og så må du forsøge at børste mere det ene sted og børste mere modsatte sted, alt efter tidspunktet, så tænderne bliver grundigt børstet mindst en gang om dagen.
Du er nødt til at tage det i små etaper, og du er nødt til at acceptere at du ikke når hele munden igennem - selvom du godt ved at du bør det. Fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så må du derefter øge antallet af tænder der børstes i takt med at han bliver fortrolig med det.
Lige nu er det kortvarigt og i takt med at han så bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden i det du gør. Du er nødt til lige nu at stoppe inden det bliver for meget for ham, så han begynder at forbinde det at få børstet tænder, med noget hyggeligt og ikke noget ubehageligt som nu.
Nogle børn er glade for en elektrisk tandbørste, fordi det snurrer og kilder i munden. Det kan være et forsøg værd. Nogle børn er glade for en bestemt tandpasta, så det kan også nogle gange hjælpe at skifte til et andet mærke ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske