Svar: For tidligt i vuggestue?

8. september 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Hvornår man som forældre vælger at ens barn skal starte pasning ude, afhænger meget af hvem man er og hvordan man generelt prioriterer, og her er vi naturligt forskellige.

Nogle kvinder nyder ikke at gå hjemme - de savner den daglige kontakt med kolleger, de føler det uinteressant at tale om bleer, gylp og skemad og har det dårligt med ikke at kunne tale med kæresten om andet, når han kommer hjem. Andre kvinder elsker at gå hjemme og kunne, hvis økonomien tillod det, være hjemme i flere år ... :)

Nogle familier vælger at det kun er mor der holder barsel, andre familier vælger at dele barselsorloven mellem far og mor, så begge prøver at være hjemme, nogen holder en meget lang barsel, andre holder en kort barsel. Vores behov er forskellige og det skal der være plads til :)

Børn er, som du skriver, også forskellige og nogle børn trives rigtig godt med at komme ud hos andre, andre børn har det bedst med at være hjemme i de trygge og genkendelige rammer.

Helt overordnet kan man sige, at også børns behov er forskellige - MEN, som udgangspunkt har ingen børn behov for at blive passet ude, når de er små. Det er et behov som skabes af, at vi forældre er nødt til at arbejde og tjene penge, ikke har lyst til at være hjemme 24 timer i døgnet eller prioriterer andre ting.

Små børn har brug for mor og far og i princippet ingen andre. De kan godt nyde at være ude blandt andre, nyder det dog ofte bedst, siddende i mors og fars trygge favn, hvorfra de så kan observere verden og suge til sig af indtryk. De har glæde af at se på andre børn og være sammen med andre voksne, men sålænge børn er under 1½-2 år, så leger de ikke sammen med andre børn, de leger ved siden af hinanden. Og derfor har børn i den alder ikke brug for at komme ud og blive passet mange timer hver dag, det vil ofte være tilstrækkeligt at besøge mødregruppe, gå i legestue, være på legepladsen, gå på biblioteket, tage op at handle osv. et par gange om ugen og så ellers være derhjemme.

Men det betyder modsat ikke at det er skadeligt for barnet at komme i vuggestue, når det er 7 måneder gammelt. Børn har brug for tilknytning til stabile voksne og børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og det vil normalt være mor og far.

Børn har dog også det der hedder sekundære tilknytningspersoner, ...

Annonce

... som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor eller en pædagog i en vuggestue. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er tilknyttet disse på en anden måde end sine forældre, men har en tryg og god tilknytning der.

Det er naturligvis vigtigt at jeres dreng kommer i en institution, hvor der er en omsorgsfuld person, som han kan knytte sig til - en der kan tage sig af ham og sikre ham, det han har behov for, når I ikke er der :) Og det lyder jo som om at I har fundet et godt sted til ham.

I skal naturligvis sikre jer, at han ikke er i vuggestuen i længere tid end nødvendigt er, han bør have så korte dage som muligt og kan han få fridage en gang imellem, vil det være rigtig godt :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til alder - så er det naturligvis rigtigt, at hvis man først afleverer sit barn i 1 års alderen, så vil barnet der ofte kunne gå og vil ofte også kunne kommunikere mere bevidst. Barnet vil kunne flytte på sig, vil lettere kunne bede om hjælp, vil kunne sige fra og man vil som forældre ofte føle sig tryg ved, at barnet nu har nået denne alder og lidt mere selvhjulpenhed, når man afleverer.

Når der er tale om et barn på 7 måneder, så vil barnet naturligt ikke på samme måde kommunikere, vil ikke på samme måde sige fra - men vil mere eller mindre, naturligt følge det der nu sker. Det kan ofte være lettere at aflevere et barn på 7 måneder, end et barn på f.eks. 8-10 måneder, fordi ligeså snart barnet begynder at kravle, så vil der ofte komme en periode, hvor barnet er mere tryghedssøgende og virker mere klyngende. Og generelt vil børn protestere mindre tydeligt, jo yngre de er ...

Hvorvidt I skal sende jeres dreng i vuggestue eller om du skal forlænge din barsel - det lyder umiddelbart som om at I har truffet beslutningen og har det godt med det og det er helt fint. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan du arbejder og hvor meget du kan forlænge din barsel - og om du overhovedet har lyst til det - og det lyder for mig som om at I skal finde roen med den beslutning I har taget, fordi det for jer virker rigtigt :) Hvis I har det godt med de valg i træffer, så påvirker det naturligt også jeres dreng positivt. Hvis I er trygge ved stedet, glade når I afleverer ham, og glade når I henter ham igen og glæder jer til at være sammen og nyde tiden sammen - ja så spejler han sig i det og vil naturligt trives :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor