Svar: For tidligt i vuggestue?
8. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Hvornår man som forældre vælger at ens barn skal starte pasning ude, afhænger meget af hvem man er og hvordan man generelt prioriterer, og her er vi naturligt forskellige.
Nogle kvinder nyder ikke at gå hjemme - de savner den daglige kontakt med kolleger, de føler det uinteressant at tale om bleer, gylp og skemad og har det dårligt med ikke at kunne tale med kæresten om andet, når han kommer hjem. Andre kvinder elsker at gå hjemme og kunne, hvis økonomien tillod det, være hjemme i flere år ... :)
Nogle familier vælger at det kun er mor der holder barsel, andre familier vælger at dele barselsorloven mellem far og mor, så begge prøver at være hjemme, nogen holder en meget lang barsel, andre holder en kort barsel. Vores behov er forskellige og det skal der være plads til :)
Børn er, som du skriver, også forskellige og nogle børn trives rigtig godt med at komme ud hos andre, andre børn har det bedst med at være hjemme i de trygge og genkendelige rammer.
Helt overordnet kan man sige, at også børns behov er forskellige - MEN, som udgangspunkt har ingen børn behov for at blive passet ude, når de er små. Det er et behov som skabes af, at vi forældre er nødt til at arbejde og tjene penge, ikke har lyst til at være hjemme 24 timer i døgnet eller prioriterer andre ting.
Små børn har brug for mor og far og i princippet ingen andre. De kan godt nyde at være ude blandt andre, nyder det dog ofte bedst, siddende i mors og fars trygge favn, hvorfra de så kan observere verden og suge til sig af indtryk. De har glæde af at se på andre børn og være sammen med andre voksne, men sålænge børn er under 1½-2 år, så leger de ikke sammen med andre børn, de leger ved siden af hinanden. Og derfor har børn i den alder ikke brug for at komme ud og blive passet mange timer hver dag, det vil ofte være tilstrækkeligt at besøge mødregruppe, gå i legestue, være på legepladsen, gå på biblioteket, tage op at handle osv. et par gange om ugen og så ellers være derhjemme.
Men det betyder modsat ikke at det er skadeligt for barnet at komme i vuggestue, når det er 7 måneder gammelt. Børn har brug for tilknytning til stabile voksne og børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og det vil normalt være mor og far.
Børn har dog også det der hedder sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor eller en pædagog i en vuggestue. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er tilknyttet disse på en anden måde end sine forældre, men har en tryg og god tilknytning der.
Det er naturligvis vigtigt at jeres dreng kommer i en institution, hvor der er en omsorgsfuld person, som han kan knytte sig til - en der kan tage sig af ham og sikre ham, det han har behov for, når I ikke er der :) Og det lyder jo som om at I har fundet et godt sted til ham.
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke er i vuggestuen i længere tid end nødvendigt er, han bør have så korte dage som muligt og kan han få fridage en gang imellem, vil det være rigtig godt :)
Med hensyn til alder - så er det naturligvis rigtigt, at hvis man først afleverer sit barn i 1 års alderen, så vil barnet der ofte kunne gå og vil ofte også kunne kommunikere mere bevidst. Barnet vil kunne flytte på sig, vil lettere kunne bede om hjælp, vil kunne sige fra og man vil som forældre ofte føle sig tryg ved, at barnet nu har nået denne alder og lidt mere selvhjulpenhed, når man afleverer.
Når der er tale om et barn på 7 måneder, så vil barnet naturligt ikke på samme måde kommunikere, vil ikke på samme måde sige fra - men vil mere eller mindre, naturligt følge det der nu sker. Det kan ofte være lettere at aflevere et barn på 7 måneder, end et barn på f.eks. 8-10 måneder, fordi ligeså snart barnet begynder at kravle, så vil der ofte komme en periode, hvor barnet er mere tryghedssøgende og virker mere klyngende. Og generelt vil børn protestere mindre tydeligt, jo yngre de er ...
Hvorvidt I skal sende jeres dreng i vuggestue eller om du skal forlænge din barsel - det lyder umiddelbart som om at I har truffet beslutningen og har det godt med det og det er helt fint. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan du arbejder og hvor meget du kan forlænge din barsel - og om du overhovedet har lyst til det - og det lyder for mig som om at I skal finde roen med den beslutning I har taget, fordi det for jer virker rigtigt :) Hvis I har det godt med de valg i træffer, så påvirker det naturligt også jeres dreng positivt. Hvis I er trygge ved stedet, glade når I afleverer ham, og glade når I henter ham igen og glæder jer til at være sammen og nyde tiden sammen - ja så spejler han sig i det og vil naturligt trives :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske