Sidste mand i børnehaven

8. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Sidste mand i børnehaven

Hej Helen,

Vores søn på 2 år og 9 mdr. er lige startet i børnehave her 1-9-2011 (lidt før tid da der var plads nu). Det er gået ok han har kun været ked af det et par gange, hvor han er blevet afleveret ellers har han taget det pænt.

Om natten vågner han dog ofte og er vældig ked af det og græder. Han virker nogenlunde vågnen og så alligevel ikke. Vi trøster ham og putter ham igen og efter en halv times tid falder han hen igen.

Han er generelt en harmonisk og stabil dreng - dog med hang til temperament og han har perioder i løbet af dagen, hvor han godt kan være noget pylret. Oftes sidst på dagen eller hvis han kommer for tidligt op.

Kan hans opvågninger skyldes forandringen med børnehaven?

Vi er altid meget omhyggelige med hans kost og han får en banan på sengekanten og spiser ellers sundt og varieret uden al for megen sukker.

Hans søvnrytme er lidt skæv for tiden da han stadig sover 1 time om dagen fra 12-13 og så kan han have svært ved at falde i søvn om aftenen og også komme op om morgenen. Så jeg vil tro vi snart skal prøve at lægge luren på hylden. Vi synes blot ikke det skal være midt i børnehavestarten.

Sutten er han kommet af med, men bleen venter vi altså også lidt med. Han tisser på toilettet så ofte som muligt dvs. når vi andre også skal tisse og så får han en frisk ble. Han er nået til at sige til NÅR han tisser og andre gange kan han godt sige til inden og så skynder vi os ud. Men igen vil vi gerne have at han er tryg og glad i børnehaven inden vi kaster os ud i flere projekter. Men lyder det ikke til at vi også snart skal videre med bleen? De er stadig våde ind i mellem, men det kan godt skifte lidt.

Så der sker jo meget med ham og det kan vi selvfølgelig godt mærke og forstå. I løbet af dagen søger han os også rigtig meget især efter starten i børnehaven. Og meget morglad efter 14 dage som ...

Annonce

... farglad:) Det er ok.

Men nætterne og hans søvnrytme er barsk for os alle og han er oftes meget træt når han skal op. Bliver puttet 19.30 sover omkring 20.30. Hvis vi putter 20.00 sover han kl. 21 osv. Kan slet ikke komme op 6.30 hvor vi prøver at vække ham. Først lidt over 7 lykkes det og så er han ikke i verdens bedste humør:)

Har du et forslag til hvad vi gør? Er det "bare" at prøve at undgå luren, når det hele er faldet lidt på plads?

En anden ting der også gør ham lidt trist er at han oftes er den allersidste i børnehaven når vi henter omkring 16.30. Alle 80 børn er simpelthed blevet hentet som regel inden 16. Vi kommer fra en vuggestue hvor der næsten altid var 2-3 stykker tilbage ved den tid, men nu er vi flyttet på landet og der er rytmerne vist anderledes. Det gjorde faktisk helt ondt i os, da vi kom forleden (16.30) og så sad han ude ved sin garderobe og så trist ud sammen med en pædagog, som han ikke kendte.

Kan det skade et barn på sigt at blive hentet sidst? Vi har begge fuldtidsjob og det bliver to højst tre gange om ugen at vi er nødt til at trække den til halv fem. Ikke mere men er det for meget? 1 dag om ugen kan farfar og farmor hente og 1-2 dage kan vi hente ca. 15.30.

Er det ikke "normalt" at det er dette antal timer børn sidder i institution eller? Vi har ikke råd til at der er en der går ned i tid. Men omvendt vil vi være kede af hvis han sidder der flere dage om ugen og føler sig forladt? Nu kan det være det hjælper, når han føler sig hjemme dernede, men synes at have læst et sted at børn i den alder godt kan føle at det er slemt at være den sidste?

De få gange han var den sidste i vuggestuen tullede han rundt med en pædagog og slukkede og lukkede det virkede til at han hyggede sig.

Puha der sker meget med ham så nu trænger vi til et par gode råd.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Den lille familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder